4.4 FEJEZET
A SZÁLVÁZAS MŰANYAGBÓL GYÁRTOTT TARTÁNYOK,
RÖGZÍTETT TARTÁNYOK (TARTÁNYJÁRMŰVEK),
LESZERELHETŐ TARTÁNYOK, TANKKONTÉNEREK ÉS
TARTÁNYOS CSEREFELÉPÍTMÉNYEK HASZNÁLATA
Megjegyzés: A mobil tartányok és az UN többelemes gázkonténerek (UN MEG-konténerek) használatára lásd a 4.2 fejezetet; a fémből gyártott, rögzített tartányok (tartányjárművek), leszerelhető tartányok, tankkonténerek és tartányos cserefelépítmények, továbbá battériás járművek és többelemes gázkonténerek (MEG-konténerek) – az UN MEG-konténerek kivételével – használatára lásd a 4.3 fejezetet; a hulladékok szállítására szolgáló, vákuummal üzemelő tartányok használatára lásd a 4.5 fejezetet.
4.4.1 Általános előírások
Veszélyes anyagok csak akkor szállíthatók szálvázas műanyag tartányban, ha kielégítik a következő feltételeket:
a) az anyag a 3, 5.1, 6.1, 6.2, 8 vagy 9 osztályba tartozik;
b) az anyag gőznyomása (abszolút nyomás) 50 °C-on nem haladja meg a 110 kPa-t (1,1 bar-t);
c) az anyag szállítása fémből készült tartányban a 4.3.2.1.1 pont szerint engedélyezett;
d) az erre az anyagra a 3.2 fejezet „A” táblázat 12 oszlopában található tartánykód második részében meghatározott tervezési nyomás nem haladja meg a 400 kPa-t (4 bar-t) (lásd még a 4.3.4.1.1 pontot is); és
e) a tartány kielégíti a 6.9 fejezetnek az adott anyag szállítására vonatkozó előírásait.
4.4.2 Üzemeltetés
4.4.2.1 A 4.3.2.1.5 – 4.3.2.2.4, a 4.3.2.3.3 – 4.3.2.3.6, a 4.3.2.4.1, a 4.3.2.4.2 pont, a 4.3.4.1 és a 4.3.4.2 bekezdés előírásait kell alkalmazni.
4.4.2.2 A szállított anyag hőmérséklete nem haladhatja meg töltéskor a tartány üzemi hőmérsékletét, ami a 6.9.6 szakaszban hivatkozott tartány táblán van feltüntetve.
4.4.2.3 A 3.2 fejezet „A” táblázat 13 oszlopában a fémből készült tartányban történő szállításra vonatkozó, a 4.3.5 szakaszban található különleges (TU) előírásokat a szálvázas műanyag tartányban történő szállításra is alkalmazni kell.
[1]) A relatív sűrűség (d) kifejezés a „sűrűség” szinonimájának tekintendő, ez a fejezet végig ilyen értelemben használja.
[2]) Ha a kiindulási ország nem valamely ADR Szerződő Fél, akkor a jóváhagyást a küldeménnyel érintett első ADR Szerződő Fél illetékes hatóságának kell elismernie.
* Magyarországon lásd még a 45/2012. (V 8.) VM rendeletet is.
[3]) Ha a származási ország nem valamely ADR Szerződő Fél, a küldemény által érintett első ADR Szerződő Fél illetékes hatósága
[4]) Ha a származási ország nem valamely ADR Szerződő Fél, akkor a jóváhagyást a küldeménnyel érintett első ADR Szerződő Fél illetékes hatóságának kell elismernie.
[5]) Kivételt képeznek az 1, az 5.2 és a 7 osztály anyagainak szállítására szolgáló tartányok (lásd a 4.3.4.1.3 pontot).
[6]) Szükség esetén az anyag gyártójával és az illetékes hatósággal kell konzultálni annak megítéléséhez, hogy az anyag a tartány, a battériás jármű vagy a MEG-konténer anyagával összeférhető-e.
[7]) A tartány védelmének példái:
– az oldalirányú védelem állhat pl. hosszanti tartórudakból, amelyek a tartány két hosszanti oldala középvonalában vannak;
– a felborulás elleni védelem állhat pl. erősítőgyűrűkből vagy a keretre erősített keresztrudakból;
– a hátulról jövő lökések elleni védelem lehet pl. lökhárító vagy ütközőkeret.
[8]) Erre vonatkozó útmutatás található a European Industrial Gases Association (EIGA) „A tartányok nyomáscsökkentő szerkezeteinek idő előtti működésbe lépését megakadályozó módszerek” című dokumentumában, elérhető www.eiga.eu.