4.5 FEJEZET

A HULLADÉKOK SZÁLLÍTÁSÁRA SZOLGÁLÓ, VÁKUUMMAL ÜZEMELŐ TARTÁNYOK HASZNÁLATA

 

Megjegyzés:   A mobil tartányok és az UN többelemes gázkonténerek (UN MEG-kon­ténerek) használatára lásd a 4.2 fejezetet; a fémből gyártott, rögzített tartányok (tartány-járművek), leszerelhető tartányok, tankkonténerek és tartányos csere-felépítmények, továbbá battériás járművek és többelemes gázkonténerek (MEG-konténerek) – az UN MEG-konténerek kivételével – használatára lásd a 4.3 fejezetet; a szálvázas műanyag tartányok használatára lásd a 4.4 fejezetet.

4.5.1                Használat

4.5.1.1             A 3, 4.1, 5.1, 6.1, 6.2, 8 és 9 osztály anyagait tartalmazó hulladékok a 6.10 fejezet szerinti, hulladékok szállítására szolgáló, vákuummal üzemelő tartányban is szállíthatók, ha rögzített tartányban, leszerelhető tartányban, tankkonténerben vagy tartányos cserefelépítményben való szállításuk a 4.3 fejezet szerint engedélyezett. Az olyan anyagokból álló hulladékok, amelyeknél a 3.2 fejezet „A” táblázat 12 oszlopában az L4BH tartánykód található, ill. amelyekhez 4.3.4.1.2 pont tartány rangsora szerint L4BH kóddal rendelkező tartányok is használhatók, hulladékok szállítására szolgáló, vákuummal üzemelő olyan tartányokban is szállíthatók, amelyek tartánykódjának harmadik részében „A” vagy „B” betű szerepel (ami a 9.1.3.5 pont szerinti tartányjármű jóváhagyási igazolás 9.5 pontjában fel van tüntetve).

4.5.1.2             Hulladékok szállítására szolgáló, vákuummal üzemelő tartányokban a 4.5.1.1 bekezdésben foglalt feltételekkel a hulladéknak nem minősülő anyagok is szállíthatók.

4.5.2                Üzemeltetés

4.5.2.1             A hulladékok szállítására szolgáló, vákuummal üzemelő tartányokra – a 4.3.2.2.4 és a 4.3.2.3.3 pont kivételével – a 4.3 fejezet előírásait kell alkalmazni, kiegészítve a 4.5.2.24.5.2.6 bekezdés előírásaival.

4.5.2.2             Az olyan folyékony anyagokat, amelyek lobbanáspontjuk alapján megfelelnek a 3 osztály kritériumainak, olyan töltőcsövön kell a hulladékok szállítására szolgáló, vákuummal üzemelő tartányba tölteni, hogy a beömlés a tartány alsó részén történjen. Gondoskodni kell arról, hogy a porlasztás a legkisebb legyen.

4.5.2.3             A 23 °C-nál alacsonyabb lobbanáspontú gyúlékony folyadékok levegőnyomással történő ürítésénél a legnagyobb megengedett nyomás 100 kPa (1 bar).

4.5.2.4             Ha a hulladékok szállítására szolgáló, vákuummal üzemelő tartányban dugattyú van, az csak akkor szolgálhat válaszfalként is, ha a válaszfal (dugattyú) két oldalán olyan anyagok vannak, amelyek nem lépnek egymással veszélyes reakcióba (lásd a 4.3.2.3.6 pontot).

4.5.2.5             (fenntartva)

4.5.2.6             Ha gyúlékony folyékony anyag töltésére vagy ürítésére olyan vákuumszivattyút, ill. komp­resszort használnak, amelyik szikraképződést okozhat, az anyag meggyulladásának, ill. a gyulladás hatásának tartányon kívülre terjedésének elkerülésére óvintézkedéseket kell tenni.



[1])    A relatív sűrűség (d) kifejezés a „sűrűség” szinonimájának tekintendő, ez a fejezet végig ilyen értelemben használja.

[2])     Ha a kiindulási ország nem valamely ADR Szerződő Fél, akkor a jóváhagyást a küldeménnyel érintett első ADR Szerződő Fél illetékes hatóságának kell elismernie.

*           Magyarországon lásd még a 45/2012. (V 8.) VM rendeletet is.

[3])         Ha a származási ország nem valamely ADR Szerződő Fél, a küldemény által érintett első ADR Szerződő Fél illetékes hatósága

[4])     Ha a származási ország nem valamely ADR Szerződő Fél, akkor a jóváhagyást a küldeménnyel érintett első ADR Szerződő Fél illetékes hatóságának kell elismernie.

[5])     Kivételt képeznek az 1, az 5.2 és a 7 osztály anyagainak szállítására szolgáló tartányok (lásd a 4.3.4.1.3 pontot).

[6])     Szükség esetén az anyag gyártójával és az illetékes hatósággal kell konzultálni annak megítéléséhez, hogy az anyag a tartány, a battériás jármű vagy a MEG-konténer anyagával összeférhető-e.

[7])     A tartány védelmének példái:
   az oldalirányú védelem állhat pl. hosszanti tartórudakból, amelyek a tartány két hosszanti oldala középvonalában vannak;
   a felborulás elleni védelem állhat pl. erősítőgyűrűkből vagy a keretre erősített keresztrudakból;
   a hátulról jövő lökések elleni védelem lehet pl. lökhárító vagy ütközőkeret.

[8])    Erre vonatkozó útmutatás található a European Industrial Gases Association (EIGA) „A tartányok nyomáscsök­kentő szerkezeteinek idő előtti működésbe lépését megakadályozó módszerek” című dokumentumában,  elérhető www.eiga.eu.