9. RÉSZ

A JÁRMŰVEK SZERKEZETÉRE ÉS
JÓVÁHAGYÁSÁRA VONATKOZÓ
KÖVETELMÉNYEK

9.1 FEJEZET

ALKALMAZÁSI TERÜLET, MEGHATÁROZÁSOK ÉS
 A JÁRMŰVEK JÓVÁHAGYÁSÁRA VONATKOZÓ
KÖVETELMÉNYEK

9.1.1                Alkalmazási terület és meghatározások

9.1.1.1             Alkalmazási terület

A 9. rész követelményei a „Közös határozat a járművek szerkezetére” (R.E.3)[1]) szerinti N és O kategóriájú, veszélyes árut szállító járművekre vonatkoznak.

Ezeket a követelményeket a járművek szerkezetére, típusjóváhagyására, ADR jóváhagyására és éves műszaki vizsgálatára kell alkalmazni.

9.1.1.2             Meghatározások

A 9 rész alkalmazásában:

Jármű:                   minden olyan kész (teljes) jármű, befejezetlen (nem teljes) jármű, vagy befejezett jármű, amelyet veszélyes áruk közúti szállítására szánnak;

EX/II és

EX/III jármű:           az 1 osztályba tartozó robbanóanyagok és tárgyak szállítására szánt jármű;

FL jármű:               a)    a legfeljebb 60 °C lobbanáspontú folyadékok (kivéve az UN 1202 számú, EN 590:2013 + A1:2017 szabvány szerinti dízelolajat, EN 590: 2013 + A1:2017 szabvány szerinti lobbanáspontú gázolajat és könnyű fűtőolajat) rögzített tartányban vagy 1 m3-nél nagyobb befogadóképességű leszerelhető tartányban, ill. 3 m3-nél nagyobb befogadóképességű tankkonténerben vagy mobil tartányban való szállítására szolgáló jármű; vagy

                               b)    a gyúlékony gázok rögzített tartányban vagy 1 m3-nél nagyobb befogadóképességű leszerelhető tartányban, ill. 3 m3-nél nagyobb befogadóképességű tankkonténerben, mobil tartányban vagy MEG-konténerben való szállítására szolgáló jármű; vagy

                               c)     a gyúlékony gázok szállítására szolgáló, 1 m3-nél nagyobb összbefogadó-képességű battériás jármű; vagy

                               d)    a stabilizált hidrogén-peroxid, ill. a 60%-nál több hidrogén-peroxidot tartalmazó stabilizált hidrogén-peroxid (5.1 osztály UN 2015) rögzített tartányban vagy 1 m3-nél nagyobb befogadóképességű leszerelhető tartányban, ill. 3 m3-nél nagyobb befogadóképességű tankkonténerben vagy mobil tartányban való szállítá­sára szolgáló jármű;

AT jármű:              a)    veszélyes anyagok rögzített tartányban vagy 1 m3-nél nagyobb befogadóképességű leszerelhető tartányban, ill. 3 m3-nél nagyobb befogadóképességű tankkonténerben, mobil tartányban vagy MEG-konténerben való szállítására szolgáló, az EX/III-tól, az FL-től és a MEMU-tól eltérő jármű; vagy

b)     1 m3-nél nagyobb összbefogadó-képességű, az FL-től eltérő battériás jármű;

MEMU                    az 1.2.1 szakasz robbanóanyag előállító mobil egység meghatározását kielégítő jármű

Kész, teljes

jármű:                    minden olyan jármű, amely nem igényel további összeszerelési munkát (pl. egy gyártási lépcsőben készült tehergépkocsi, vontató, pótkocsi);

Befejezetlen

teljes) jármű:         minden olyan jármű, amely legalább egy további gyártási lépcsőt igényel (pl. járóképes alváz, pótkocsi alváz);

Befejezett jármű:  minden olyan jármű, amely több lépcsős gyártási művelet eredménye (pl. felépítménnyel ellátott járóképes alváz);

Típusjóváhagyással

rendelkező jármű: minden olyan jármű, amelyet az ENSZ 105. sz. előírás[2]) szerint jóvá­hagytak;

ADR jóváhagyás: valamely Szerződő Fél illetékes hatósága általi tanúsítása annak, hogy a veszélyes áru szállításra használni kívánt járműegyed, mint EX/II, EX/III, FL, AT jármű, ill. MEMU megfelel az előírt műszaki követel­ményeknek.

9.1.2                Az EX/II, az EX/III, az FL és az AT járművek és a MEMU-k jóváhagyása

Megjegyzés:   A származási ország általános biztonsági szabályai által megkövetelt igazo­lá­sokon túlmenően különleges jóváhagyási igazolás csak az EX/II, az EX/III, az FL, az AT járművekre és a MEMU-kra szükséges.

9.1.2.1             Általános előírások

Az EX/II, az EX/III, az FL, az AT járműveknek és a MEMU-knak meg kell felelniük e fejezet vonatkozó követelményeinek.

Minden kész, ill. befejezett jármű első vizsgálata során az illetékes hatóságnak ezen fejezet eljárási követelményei szerint ellenőriznie kell, hogy megfelel-e a 9.2 – 9.8 fejezet vonatkozó műszaki követelményeinek.

A 9.1.2.2 bekezdés szerinti típusjóváhagyással ellátott nyerges vontatók esetében az illetékes hatóság eltekinthet az első vizsgálattól, ha a gyártó vagy megfelelően felhatalmazott képviselője vagy az illetékes hatóság által elismert szervezet nyilatkozatot adott ki arról, hogy megfelel a 9.2 fejezet követelményeinek.

A járművek megfelelőségét a 9.1.3 szakasz szerinti jóváhagyási igazolás kiadásával kell tanúsítani.

Ha a járműre visszatartó féket (tartós lassító féket) kell felszerelni, a jármű gyártójának vagy megfelelően felhatalmazott képviselőjének nyilatkozatot kell adni arról, hogy a visszatartó fék (tartós lassító fék) megfelel az ENSZ 13. sz. előírás[3]) 5. Melléklete előírásainak. Ezt a nyilatkozatot az első műszaki vizsgálatnál be kell mutatni.


 

9.1.2.2             A típusjóváhagyással rendelkező járművekre vonatkozó követelmények

A gyártó vagy a megfelelően felhatalmazott képviselője kérésére a 9.1.2.1 bekezdés szerint jóváhagyásra kötelezett járművek az illetékes hatóság által típusjóváhagyással láthatók el. A 9.2 fejezet vonatkozó műszaki követelményei kielégítettnek tekinthetők, ha az illetékes hatóság az ENSZ 105. sz. előírása2) szerint típusjóváhagyást adott ki, amennyiben az említett előírás, ill. irányelv követelményei a 9.2 fejezet előírásaival megegyeznek, kivéve, ha a jármű valamilyen módosítása befolyásolja a típusjóváhagyás érvényességét. Az ENSZ 105. előírás szerinti típusjóváhagyási jel szerint a MEMU lehet MEMU vagy EX/III. Kifejezetten MEMU-ként csak a 9.1.3 szakasz szerinti jóváhagyási igazoláson kell szerepelnie.

A valamely Szerződő Fél által kiadott típusjóváhagyást a többi Szerződő Félnek el kell fogadnia a jármű megfelelőségének bizonyítékául, amikor a járműegyedet ADR szerinti jóváhagyásra bemutatják.

Az ADR szerinti jóváhagyás során végzett vizsgálatnál, ha a befejezetlen járműre típus­jóváhagyást adtak ki, akkor a járműnek csak azokat a részeit kell a 9.2 fejezet vonatkozó követelményeinek való megfelelőségük szempontjából vizsgálni, amelyeket a befejezési munka során adtak hozzá vagy módosítottak.

9.1.2.3             Éves műszaki vizsgálat

Az EX/II, az EX/III, az FL, az AT járműveket és a MEMU-kat a forgalomba helyezés országában évente műszaki vizsgálatnak kell alávetni annak megállapítására, hogy megfelelnek-e ennek a résznek a vonatkozó előírásainak és a forgalomba helyezés országában érvényben levő általános biztonsági előírásoknak (fékek, világítás stb.).

A jármű megfelelőségét a 9.1.3 szakasz szerinti jóváhagyási igazolás érvényességének meghosszabbításával vagy új jóváhagyási igazolás kiadásával kell tanúsítani.

9.1.3                Jóváhagyási igazolás

9.1.3.1             Az EX/II, az EX/III, az FL, az AT járművek és a MEMU-k esetében az e rész előírásainak való megfelelőség tanúsításaként a forgalomba helyező ország illetékes hatóságának mind­azokra a járműegyedekre, amelyek vizsgálata kielégítő eredménnyel járt vagy amelyekre a vizsgálat alapján a 9.2 fejezetnek való megfelelőségről a 9.1.2.1 bekezdés szerint nyilatkozatot adtak ki, jóváhagyási igazolást (ADR jóváhagyási igazolást)[4]) kell kiadnia.

9.1.3.2             Bármely Szerződő Fél illetékes hatósága által, a területén forgalomba helyezett járműre kiadott minden jóváhagyási igazolást – érvényességének időtartamán belül – a többi Szerződő Fél illetékes hatóságai elfogadnak.

9.1.3.3             A jóváhagyási igazolásnak meg kell egyeznie a 9.1.3.5 bekezdésben szereplő mintával. Az igazolás mérete 210 x 297 mm (A4 formátum). A lap mindkét oldala használható. Az űrlap színe fehér, rózsaszínű átlós sávval.

Az igazolást a kibocsátó ország (egyik) nyelvén kell kiállítani. Ha ez a nyelv nem angol, nem francia vagy nem német, akkor a jóváhagyási igazolás címét és a 11. pontban szereplő meg­jegyzéseket e nyelvek egyikén is meg kell adni.

A hulladékok szállítására használt, vákuummal üzemelő tartányjárművek jóváhagyási igazolásában szerepelnie kell a „hulladék szállítására használt, vákuummal üzemelő tartány­jármű” megjegyzésnek.

A robbanóanyagok tartányban való szállítására szánt, a 9.7.9 szakasz követelményeinek megfelelő EX/III járművek igazolásában a következő megjegyzést kell tenni a 11. pontban: „Az ADR 9.7.9 szakasz követelményeinek megfelelő, robbanóanyagok tartányban való szállítására szánt jármű”.

9.1.3.4             A jóváhagyási igazolás érvényessége legkésőbb a járműnek az igazolás kiadását megelőző műszaki vizsgálata időpontját követő egy év elteltével lejár. A következő érvényességi határidőt azonban az előző lejárati időtől kell számítani, ha a műszaki vizsgálat a lejárati idő előtt vagy után egy hónapon belül történt.

Az érvényességi határidő lejárta után a jármű mindaddig nem használható veszélyes áruk szállítására, ameddig nincs érvényes jóváhagyási igazolása.

Ezeknek az előírásoknak a betartása azonban nem jelenti azt, hogy az időszakos vizsgálat kötelezettségének alávetett tartányok tömörségi vizsgálatát, folyadéknyomás-próbáját vagy belső vizsgálatát rövidebb időközökben kellene elvégezni, mint ahogy azt a 6.8 és a 6.9 fejezet előírja.

9.1.3.5             Jóváhagyási igazolás bizonyos veszélyes árut szállító járművek részére


 

Jóváhagyási igazolás bizonyos veszélyes árut szállító járművek részére

Certificate of approval for vehicles carrying certain dangerous goods

 

Ez az igazolás tanúsítja, hogy az alábbiakban meghatározott jármű megfelel a „Veszélyes Áruk Nemzetközi Közúti Szállításáról szóló Megállapodás” (ADR) által előírt feltételeknek.

1.   Az igazolás száma:

 2.  A jármű gyártója:

3.   A jármű azonosítási száma:

 

4.   A jármű rendszáma   (ha van):

5.   A fuvarozó, az üzemben tartó vagy a tulajdonos neve és hivatalos címe:

 

6.   A jármű kategóriája1):

7.   A jármű rendeltetése(i) az ADR 9.1.1.2 bekezdése szerint 2):

          EX/II                             EX/III                            FL                             AT                            MEMU

8.   Visszatartó fék (tartós lassítófék)3):

Tárgytalan

Az ADR 9.2.3.1.2 pontja szerint a teljesítmény megfelelő, ha a járműszerelvény össztömege: …. . .. … tonna4)

9.   A tartányjármű vagy battériás jármű tartányának (tartányainak) leírása (ha van):

9.1       A tartány gyártója:

9.2       A tartány vagy battériás jármű engedély száma:

9.3       A tartány gyártási sorozat száma vagy a battériás jármű elemeinek azonosítója:

9.4       A gyártás éve:

9.5       Az ADR 4.3.3.1 vagy 4.3.4.1 bekezdése szerinti tartánykód:

9.6       Az ADR 6.8.4 szakasza szerinti – esetleges – TC és TE különleges előírás(ok):6)

10.    A következő veszélyes áruk szállíthatók:

      A jármű megfelel a 7. pontban szereplő rendeltetése szerinti veszélyes áruk szállítására vonatkozó követelményeknek.

10.1     EX/II vagy EX/III jármű esetén:3)

az 1 osztály anyagai, beleértve a J összeférhetőségi csoport anyagait

 

az 1 osztály anyagai, kivéve a J összeférhetőségi csoport anyagait

10.2     Tartányjármű vagy battériás jármű esetén:3)

  csak a 9. pontban feltüntetett tartánykód és az esetleges különleges előírások szerint szállítható anyagok5); vagy

  csak a következő anyagok (az osztály, az UN szám, ha szükséges a csomagolási csoport és a „helyes szállítási megnevezés” megadásával):

      Csak olyan anyagok szállíthatók, amelyek a tartány anyagával, tömítéseivel, szerelvényeivel és – ha van – a belső bevonatával nem lépnek veszélyes reakcióba.

11. Megjegyzések (Remarks):

 

12. Érvényes: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . .  . . -ig

 

A kiállító szerv bélyegzője

 

 Hely, dátum . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

 

 Aláírás . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

 

1)    A „Közös határozat a járművek szerkezetére” (R.E.3.) (vagy a 2007/46/EK irány­elv) N és O kategóriájú gépjárművekre, illetve pótkocsikra vonatkozó meghatározása szerint.

2)    A nem kívánt rész áthúzandó.

3)    A megfelelő négyzetet be kell jelölni.

4)    A megfelelő értéket be kell írni. Ha itt 44 t van feltüntetve, ez nem módosítja a forgalmi engedélyben szereplő megengedett legnagyobb össztömeget.

5)    Azok az anyagok, amelyek a 9. pontban feltüntetett tartánykód, vagy a 4.3.3.1.2 és 4.3.4.1.2 pontok szerinti tartányrangsor alapján engedélyezett egyéb tartánykód és az esetleges különleges előírások szerint szállíthatók.

6)    Nem szükséges megadni, ha a szállítható anyagok a 10.2 pontban fel vannak sorolva.

 

 

 

13. Az érvényesség meghosszabbítva: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . -ig

 

 

 

 

 

 

 A kiállító szerv bélyegzője

 

 

 

 

 

 

Hely, dátum . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

 

Aláírás . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Megjegyzés:   Ezt az igazolást a kiállító szervnek vissza kell adni, ha a járművet a forgalomból kivonták; ha a jármű más fuvarozó, üzemben tartó vagy tulajdonos birtokába kerül, mint ami az 5. pontban fel van tüntetve; ha a jóváhagyási igazolás érvényessége lejárt; ha a jármű egy vagy több lényeges jellemzőjében érdemi változás történt.



[1])       Az ECE/TRANS/WP.29/78/Rev.3 jelű ENSZ dokumentum. Magyarországon lásd még az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletet.

[2])       ENSZ 105. sz. előírás (Egységes feltételek a veszélyes áruk szállítására szánt járművek jóváhagyására a különleges szerkezeti jellemzők szempontjából)

[3])      ENSZ 13. sz. előírás (Egységes feltételek az M, N és O kategóriájú járművek jóváhagyására a fékezés vonatkozásában)

[4])      A jóváhagyási igazolás kitöltéséhez útmutatás található az ENSZ Európai Gazdasági Bizottság titkárságának honlapján (http://www.unece.org/trans/danger/danger.htm)

[5])      Az ebben a szabványban hivatkozott ISO 4009 szabványt nem kell alkalmazni.

[6])      ENSZ 55. sz. előírás (Egységes feltételek a járműszerelvények mechanikus kapcsolószerkezeteinek jóvá­hagyására)

[7])      E rész előírásai elsőbbséget élveznek az IEC 60079 szabvány 14 részével szemben.

[8])       Az ENSZ 13. sz. előírás (Egységes feltételek az M, N és O kategóriájú járművek jóváhagyására a fékezés vonatkozásában).

[9])      Az ENSZ 34. sz. előírás (Egységes előírások a járművek jóváhagyására a tűzveszély kiküszöbölésére figyelemmel)

[10])     Az ENSZ 110. sz. előírás (Egységes előírások

I. Sűrített földgázt (CNG) és/vagy folyékony földgázt (LNG) használó gépjárművek meghajtó rendszere külön­leges szerkezeti elemeinek jóváhagyásához

II. Sűrített földgázt (CNG) és/vagy folyékony földgázt (LNG) használó jóváhagyott különleges szerkezeti elem­típusok járművek meghajtó rendszerébe való beszerelésének jóváhagyásához)

[11])     Az ENSZ 67. sz. előírás (Egységes előírások

I. Meghajtó rendszerükben folyékony szénhidrogén gázt használó M és N kategóriás járművek különleges beren­dezéseinek jóváhagyására,

II. Meghajtó rendszerükben folyékony szénhidrogén gáz használatára szolgáló különleges berendezésekkel felszerelt M és N kategóriás jármű jóváhagyására tekintettel ilyen berendezések beépítésére)

 

[12])     ENSZ 122. sz. előírás (Egységes feltételek az M, N és O kategóriájú járművek jóváhagyására fűtési rendszerük vonatkozásában).

[13])     Az ENSZ 89. sz. előírás: Egységes feltételek a járművek jóváhagyására:
 I. legnagyobb sebességük korlátozása vagy beállítható sebességhatároló funkciójuk szempontjából;
 II. a jóváhagyott típusú sebességkorlátozó (SLD) vagy beállítható sebességhatároló (ASLD) beépítése pontjából;
 III. a sebességkorlátozó készülékek (SLD) és beállítható sebességhatároló (ASLD) jóváhagyására.

[14])     Az ENSZ 55. sz. előírás: (Egységes feltételek a járműszerelvények mechanikus kapcsolószerkezeteinek jóváhagyására)

[15])     A gyúlékonyság tekintetében ez a követelmény teljesítettnek tekinthető, ha a ponyva mintákat az ISO 3795:1989 „Közúti járművek, valamint mező- és erdőgazdasági vontatók és munkagépek – A belső anyagok égési viselkedésének meghatározása” c. szabványban meghatározott módszerrel vizsgálva az égési sebesség nem haladja meg a 100 mm/min értéket.

[16])     A számítások céljára g = 9,81 m/s2.

[17])     Az ENSZ 111. sz. előírás: Egységes feltételek az N és O kategóriájú tartányjárművek jóváhagyására a borulási stabilitás vonatkozásában.