9. RÉSZ
A JÁRMŰVEK SZERKEZETÉRE ÉS
JÓVÁHAGYÁSÁRA VONATKOZÓ
KÖVETELMÉNYEK
9.1 FEJEZET
ALKALMAZÁSI TERÜLET, MEGHATÁROZÁSOK ÉS
A JÁRMŰVEK JÓVÁHAGYÁSÁRA VONATKOZÓ
KÖVETELMÉNYEK
9.1.1 Alkalmazási terület és meghatározások
9.1.1.1 Alkalmazási terület
A 9. rész követelményei a „Közös határozat a járművek szerkezetére” (R.E.3)[1]) szerinti N és O kategóriájú, veszélyes árut szállító járművekre vonatkoznak.
Ezeket a követelményeket a járművek szerkezetére, típusjóváhagyására, ADR jóváhagyására és éves műszaki vizsgálatára kell alkalmazni.
9.1.1.2 Meghatározások
A 9 rész alkalmazásában:
Jármű: minden olyan kész (teljes) jármű, befejezetlen (nem teljes) jármű, vagy befejezett jármű, amelyet veszélyes áruk közúti szállítására szánnak;
EX/II és
EX/III jármű: az 1 osztályba tartozó robbanóanyagok és tárgyak szállítására szánt jármű;
FL jármű: a) a legfeljebb 60 °C lobbanáspontú folyadékok (kivéve az UN 1202 számú, EN 590:2013 + A1:2017 szabvány szerinti dízelolajat, EN 590: 2013 + A1:2017 szabvány szerinti lobbanáspontú gázolajat és könnyű fűtőolajat) rögzített tartányban vagy 1 m3-nél nagyobb befogadóképességű leszerelhető tartányban, ill. 3 m3-nél nagyobb befogadóképességű tankkonténerben vagy mobil tartányban való szállítására szolgáló jármű; vagy
b) a gyúlékony gázok rögzített tartányban vagy 1 m3-nél nagyobb befogadóképességű leszerelhető tartányban, ill. 3 m3-nél nagyobb befogadóképességű tankkonténerben, mobil tartányban vagy MEG-konténerben való szállítására szolgáló jármű; vagy
c) a gyúlékony gázok szállítására szolgáló, 1 m3-nél nagyobb összbefogadó-képességű battériás jármű; vagy
d) a stabilizált hidrogén-peroxid, ill. a 60%-nál több hidrogén-peroxidot tartalmazó stabilizált hidrogén-peroxid (5.1 osztály UN 2015) rögzített tartányban vagy 1 m3-nél nagyobb befogadóképességű leszerelhető tartányban, ill. 3 m3-nél nagyobb befogadóképességű tankkonténerben vagy mobil tartányban való szállítására szolgáló jármű;
AT jármű: a) veszélyes anyagok rögzített tartányban vagy 1 m3-nél nagyobb befogadóképességű leszerelhető tartányban, ill. 3 m3-nél nagyobb befogadóképességű tankkonténerben, mobil tartányban vagy MEG-konténerben való szállítására szolgáló, az EX/III-tól, az FL-től és a MEMU-tól eltérő jármű; vagy
b) 1 m3-nél nagyobb összbefogadó-képességű, az FL-től eltérő battériás jármű;
MEMU az 1.2.1 szakasz robbanóanyag előállító mobil egység meghatározását kielégítő jármű
Kész, teljes
jármű: minden olyan jármű, amely nem igényel további összeszerelési munkát (pl. egy gyártási lépcsőben készült tehergépkocsi, vontató, pótkocsi);
Befejezetlen
teljes) jármű: minden olyan jármű, amely legalább egy további gyártási lépcsőt igényel (pl. járóképes alváz, pótkocsi alváz);
Befejezett jármű: minden olyan jármű, amely több lépcsős gyártási művelet eredménye (pl. felépítménnyel ellátott járóképes alváz);
Típusjóváhagyással
rendelkező jármű: minden olyan jármű, amelyet az ENSZ 105. sz. előírás[2]) szerint jóváhagytak;
ADR jóváhagyás: valamely Szerződő Fél illetékes hatósága általi tanúsítása annak, hogy a veszélyes áru szállításra használni kívánt járműegyed, mint EX/II, EX/III, FL, AT jármű, ill. MEMU megfelel az előírt műszaki követelményeknek.
9.1.2 Az EX/II, az EX/III, az FL és az AT járművek és a MEMU-k jóváhagyása
Megjegyzés: A származási ország általános biztonsági szabályai által megkövetelt igazolásokon túlmenően különleges jóváhagyási igazolás csak az EX/II, az EX/III, az FL, az AT járművekre és a MEMU-kra szükséges.
9.1.2.1 Általános előírások
Az EX/II, az EX/III, az FL, az AT járműveknek és a MEMU-knak meg kell felelniük e fejezet vonatkozó követelményeinek.
Minden kész, ill. befejezett jármű első vizsgálata során az illetékes hatóságnak ezen fejezet eljárási követelményei szerint ellenőriznie kell, hogy megfelel-e a 9.2 – 9.8 fejezet vonatkozó műszaki követelményeinek.
A 9.1.2.2 bekezdés szerinti típusjóváhagyással ellátott nyerges vontatók esetében az illetékes hatóság eltekinthet az első vizsgálattól, ha a gyártó vagy megfelelően felhatalmazott képviselője vagy az illetékes hatóság által elismert szervezet nyilatkozatot adott ki arról, hogy megfelel a 9.2 fejezet követelményeinek.
A járművek megfelelőségét a 9.1.3 szakasz szerinti jóváhagyási igazolás kiadásával kell tanúsítani.
Ha a járműre visszatartó féket (tartós lassító féket) kell felszerelni, a jármű gyártójának vagy megfelelően felhatalmazott képviselőjének nyilatkozatot kell adni arról, hogy a visszatartó fék (tartós lassító fék) megfelel az ENSZ 13. sz. előírás[3]) 5. Melléklete előírásainak. Ezt a nyilatkozatot az első műszaki vizsgálatnál be kell mutatni.
9.1.2.2 A típusjóváhagyással rendelkező járművekre vonatkozó követelmények
A gyártó vagy a megfelelően felhatalmazott képviselője kérésére a 9.1.2.1 bekezdés szerint jóváhagyásra kötelezett járművek az illetékes hatóság által típusjóváhagyással láthatók el. A 9.2 fejezet vonatkozó műszaki követelményei kielégítettnek tekinthetők, ha az illetékes hatóság az ENSZ 105. sz. előírása2) szerint típusjóváhagyást adott ki, amennyiben az említett előírás, ill. irányelv követelményei a 9.2 fejezet előírásaival megegyeznek, kivéve, ha a jármű valamilyen módosítása befolyásolja a típusjóváhagyás érvényességét. Az ENSZ 105. előírás szerinti típusjóváhagyási jel szerint a MEMU lehet MEMU vagy EX/III. Kifejezetten MEMU-ként csak a 9.1.3 szakasz szerinti jóváhagyási igazoláson kell szerepelnie.
A valamely Szerződő Fél által kiadott típusjóváhagyást a többi Szerződő Félnek el kell fogadnia a jármű megfelelőségének bizonyítékául, amikor a járműegyedet ADR szerinti jóváhagyásra bemutatják.
Az ADR szerinti jóváhagyás során végzett vizsgálatnál, ha a befejezetlen járműre típusjóváhagyást adtak ki, akkor a járműnek csak azokat a részeit kell a 9.2 fejezet vonatkozó követelményeinek való megfelelőségük szempontjából vizsgálni, amelyeket a befejezési munka során adtak hozzá vagy módosítottak.
9.1.2.3 Éves műszaki vizsgálat
Az EX/II, az EX/III, az FL, az AT járműveket és a MEMU-kat a forgalomba helyezés országában évente műszaki vizsgálatnak kell alávetni annak megállapítására, hogy megfelelnek-e ennek a résznek a vonatkozó előírásainak és a forgalomba helyezés országában érvényben levő általános biztonsági előírásoknak (fékek, világítás stb.).
A jármű megfelelőségét a 9.1.3 szakasz szerinti jóváhagyási igazolás érvényességének meghosszabbításával vagy új jóváhagyási igazolás kiadásával kell tanúsítani.
9.1.3 Jóváhagyási igazolás
9.1.3.1 Az EX/II, az EX/III, az FL, az AT járművek és a MEMU-k esetében az e rész előírásainak való megfelelőség tanúsításaként a forgalomba helyező ország illetékes hatóságának mindazokra a járműegyedekre, amelyek vizsgálata kielégítő eredménnyel járt vagy amelyekre a vizsgálat alapján a 9.2 fejezetnek való megfelelőségről a 9.1.2.1 bekezdés szerint nyilatkozatot adtak ki, jóváhagyási igazolást (ADR jóváhagyási igazolást)[4]) kell kiadnia.
9.1.3.2 Bármely Szerződő Fél illetékes hatósága által, a területén forgalomba helyezett járműre kiadott minden jóváhagyási igazolást – érvényességének időtartamán belül – a többi Szerződő Fél illetékes hatóságai elfogadnak.
9.1.3.3 A jóváhagyási igazolásnak meg kell egyeznie a 9.1.3.5 bekezdésben szereplő mintával. Az igazolás mérete 210 x 297 mm (A4 formátum). A lap mindkét oldala használható. Az űrlap színe fehér, rózsaszínű átlós sávval.
Az igazolást a kibocsátó ország (egyik) nyelvén kell kiállítani. Ha ez a nyelv nem angol, nem francia vagy nem német, akkor a jóváhagyási igazolás címét és a 11. pontban szereplő megjegyzéseket e nyelvek egyikén is meg kell adni.
A hulladékok szállítására használt, vákuummal üzemelő tartányjárművek jóváhagyási igazolásában szerepelnie kell a „hulladék szállítására használt, vákuummal üzemelő tartányjármű” megjegyzésnek.
A robbanóanyagok tartányban való szállítására szánt, a 9.7.9 szakasz követelményeinek megfelelő EX/III járművek igazolásában a következő megjegyzést kell tenni a 11. pontban: „Az ADR 9.7.9 szakasz követelményeinek megfelelő, robbanóanyagok tartányban való szállítására szánt jármű”.
9.1.3.4 A jóváhagyási igazolás érvényessége legkésőbb a járműnek az igazolás kiadását megelőző műszaki vizsgálata időpontját követő egy év elteltével lejár. A következő érvényességi határidőt azonban az előző lejárati időtől kell számítani, ha a műszaki vizsgálat a lejárati idő előtt vagy után egy hónapon belül történt.
Az érvényességi határidő lejárta után a jármű mindaddig nem használható veszélyes áruk szállítására, ameddig nincs érvényes jóváhagyási igazolása.
Ezeknek az előírásoknak a betartása azonban nem jelenti azt, hogy az időszakos vizsgálat kötelezettségének alávetett tartányok tömörségi vizsgálatát, folyadéknyomás-próbáját vagy belső vizsgálatát rövidebb időközökben kellene elvégezni, mint ahogy azt a 6.8 és a 6.9 fejezet előírja.
9.1.3.5 Jóváhagyási igazolás bizonyos veszélyes árut szállító járművek részére
Jóváhagyási igazolás bizonyos veszélyes árut szállító járművek részére | ||||||
Certificate of approval for vehicles carrying certain dangerous goods | ||||||
Ez az igazolás tanúsítja, hogy az alábbiakban meghatározott jármű megfelel a „Veszélyes Áruk Nemzetközi Közúti Szállításáról szóló Megállapodás” (ADR) által előírt feltételeknek. | ||||||
1. Az igazolás száma: | 2. A jármű gyártója: | 3. A jármű azonosítási száma: | 4. A jármű rendszáma (ha van): | |||
5. A fuvarozó, az üzemben tartó vagy a tulajdonos neve és hivatalos címe: | ||||||
6. A jármű kategóriája1): | ||||||
7. A jármű rendeltetése(i) az ADR 9.1.1.2 bekezdése szerint 2): | ||||||
EX/II EX/III FL AT MEMU | ||||||
8. Visszatartó fék (tartós lassítófék)3): | ||||||
Tárgytalan | ||||||
Az ADR 9.2.3.1.2 pontja szerint a teljesítmény megfelelő, ha a járműszerelvény össztömege: …. . .. … tonna4) | ||||||
9. A tartányjármű vagy battériás jármű tartányának (tartányainak) leírása (ha van): | ||||||
9.1 A tartány gyártója: | ||||||
9.2 A tartány vagy battériás jármű engedély száma: | ||||||
9.3 A tartány gyártási sorozat száma vagy a battériás jármű elemeinek azonosítója: | ||||||
9.4 A gyártás éve: | ||||||
9.5 Az ADR 4.3.3.1 vagy 4.3.4.1 bekezdése szerinti tartánykód: | ||||||
9.6 Az ADR 6.8.4 szakasza szerinti – esetleges – TC és TE különleges előírás(ok):6) | ||||||
10. A következő veszélyes áruk szállíthatók: | ||||||
A jármű megfelel a 7. pontban szereplő rendeltetése szerinti veszélyes áruk szállítására vonatkozó követelményeknek. | ||||||
10.1 EX/II vagy EX/III jármű esetén:3) | az 1 osztály anyagai, beleértve a J összeférhetőségi csoport anyagait | |||||
| az 1 osztály anyagai, kivéve a J összeférhetőségi csoport anyagait | |||||
10.2 Tartányjármű vagy battériás jármű esetén:3) | ||||||
csak a 9. pontban feltüntetett tartánykód és az esetleges különleges előírások szerint szállítható anyagok5); vagy | ||||||
csak a következő anyagok (az osztály, az UN szám, ha szükséges a csomagolási csoport és a „helyes szállítási megnevezés” megadásával): | ||||||
Csak olyan anyagok szállíthatók, amelyek a tartány anyagával, tömítéseivel, szerelvényeivel és – ha van – a belső bevonatával nem lépnek veszélyes reakcióba. | ||||||
11. Megjegyzések (Remarks): | ||||||
12. Érvényes: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . -ig | ||||||
| A kiállító szerv bélyegzője | |||||
| Hely, dátum . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| ||||
| Aláírás . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | | ||||
1) A „Közös határozat a járművek szerkezetére” (R.E.3.) (vagy a 2007/46/EK irányelv) N és O kategóriájú gépjárművekre, illetve pótkocsikra vonatkozó meghatározása szerint.
2) A nem kívánt rész áthúzandó.
3) A megfelelő négyzetet be kell jelölni.
4) A megfelelő értéket be kell írni. Ha itt 44 t van feltüntetve, ez nem módosítja a forgalmi engedélyben szereplő megengedett legnagyobb össztömeget.
5) Azok az anyagok, amelyek a 9. pontban feltüntetett tartánykód, vagy a 4.3.3.1.2 és 4.3.4.1.2 pontok szerinti tartányrangsor alapján engedélyezett egyéb tartánykód és az esetleges különleges előírások szerint szállíthatók.
6) Nem szükséges megadni, ha a szállítható anyagok a 10.2 pontban fel vannak sorolva.
13. Az érvényesség meghosszabbítva: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . -ig | | |
| | |
| A kiállító szerv bélyegzője | |
| | |
| Hely, dátum . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
| Aláírás . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
|
| |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Megjegyzés: Ezt az igazolást a kiállító szervnek vissza kell adni, ha a járművet a forgalomból kivonták; ha a jármű más fuvarozó, üzemben tartó vagy tulajdonos birtokába kerül, mint ami az 5. pontban fel van tüntetve; ha a jóváhagyási igazolás érvényessége lejárt; ha a jármű egy vagy több lényeges jellemzőjében érdemi változás történt.
[1]) Az ECE/TRANS/WP.29/78/Rev.3 jelű ENSZ dokumentum. Magyarországon lásd még az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletet.
[2]) ENSZ 105. sz. előírás (Egységes feltételek a veszélyes áruk szállítására szánt járművek jóváhagyására a különleges szerkezeti jellemzők szempontjából)
[3]) ENSZ 13. sz. előírás (Egységes feltételek az M, N és O kategóriájú járművek jóváhagyására a fékezés vonatkozásában)
[4]) A jóváhagyási igazolás kitöltéséhez útmutatás található az ENSZ Európai Gazdasági Bizottság titkárságának honlapján (http://www.unece.org/trans/danger/danger.htm)
[5]) Az ebben a szabványban hivatkozott ISO 4009 szabványt nem kell alkalmazni.
[6]) ENSZ 55. sz. előírás (Egységes feltételek a járműszerelvények mechanikus kapcsolószerkezeteinek jóváhagyására)
[7]) E rész előírásai elsőbbséget élveznek az IEC 60079 szabvány 14 részével szemben.
[8]) Az ENSZ 13. sz. előírás (Egységes feltételek az M, N és O kategóriájú járművek jóváhagyására a fékezés vonatkozásában).
[9]) Az ENSZ 34. sz. előírás (Egységes előírások a járművek jóváhagyására a tűzveszély kiküszöbölésére figyelemmel)
[10]) Az ENSZ 110. sz. előírás (Egységes előírások
I. Sűrített földgázt (CNG) és/vagy folyékony földgázt (LNG) használó gépjárművek meghajtó rendszere különleges szerkezeti elemeinek jóváhagyásához
II. Sűrített földgázt (CNG) és/vagy folyékony földgázt (LNG) használó jóváhagyott különleges szerkezeti elemtípusok járművek meghajtó rendszerébe való beszerelésének jóváhagyásához)
[11]) Az ENSZ 67. sz. előírás (Egységes előírások
I. Meghajtó rendszerükben folyékony szénhidrogén gázt használó M és N kategóriás járművek különleges berendezéseinek jóváhagyására,
II. Meghajtó rendszerükben folyékony szénhidrogén gáz használatára szolgáló különleges berendezésekkel felszerelt M és N kategóriás jármű jóváhagyására tekintettel ilyen berendezések beépítésére)
[12]) ENSZ 122. sz. előírás (Egységes feltételek az M, N és O kategóriájú járművek jóváhagyására fűtési rendszerük vonatkozásában).
[13]) Az ENSZ 89. sz. előírás: Egységes feltételek a járművek jóváhagyására:
I. legnagyobb sebességük korlátozása vagy beállítható sebességhatároló funkciójuk szempontjából;
II. a jóváhagyott típusú sebességkorlátozó (SLD) vagy beállítható sebességhatároló (ASLD) beépítése pontjából;
III. a sebességkorlátozó készülékek (SLD) és beállítható sebességhatároló (ASLD) jóváhagyására.
[14]) Az ENSZ 55. sz. előírás: (Egységes feltételek a járműszerelvények mechanikus kapcsolószerkezeteinek jóváhagyására)
[15]) A gyúlékonyság tekintetében ez a követelmény teljesítettnek tekinthető, ha a ponyva mintákat az ISO 3795:1989 „Közúti járművek, valamint mező- és erdőgazdasági vontatók és munkagépek – A belső anyagok égési viselkedésének meghatározása” c. szabványban meghatározott módszerrel vizsgálva az égési sebesség nem haladja meg a 100 mm/min értéket.
[16]) A számítások céljára g = 9,81 m/s2.
[17]) Az ENSZ 111. sz. előírás: Egységes feltételek az N és O kategóriájú tartányjárművek jóváhagyására a borulási stabilitás vonatkozásában.