7.2 FEJEZET
A KÜLDEMÉNYDARABOK SZÁLLÍTÁSÁRA
VONATKOZÓ ELŐÍRÁSOK
7.2 Küldeménydarabos szállítás
7.2.1 Hacsak a 7.2.2 – 7.2.4 szakaszban nincs másként előírva, a küldeménydarabok:
a) fedett járműbe vagy zárt konténerbe; vagy
b) ponyvás járműbe vagy ponyvás konténerbe; vagy
c) nyitott járműre vagy nyitott konténerbe
rakhatók.
7.2.2 Az olyan küldeménydarabokat, amelyek csomagolása nedvességre érzékeny, fedett vagy ponyvás járműbe, ill. zárt vagy ponyvás konténerbe kell rakni.
7.2.3 (fenntartva)
7.2.4 A következő különleges előírásokat kell betartani, ha a 3.2 fejezet „A” táblázat 16 oszlopában fel vannak tüntetve:
V1 A küldeménydarabokat fedett vagy ponyvás járműbe, ill. zárt vagy ponyvás konténerbe kell rakni.
V2 1) A küldeménydarabokat csak olyan EX/II vagy EX/III járművekbe szabad berakni, amelyek kielégítik a 9. rész vonatkozó előírásait. A jármű kiválasztása a szállított mennyiségtől függ, ami szállítóegységenként korlátozva van a berakásra vonatkozó előírások szerint (lásd a 7.5.5.2 bekezdést). Ha egy szállítóegység egy EX/II és egy EX/III járműből áll, és mindkettő robbanóanyagot, ill. -tárgyat szállít, erre az egész szállítóegységre a 7.5.5.2.1 pont táblázatában az EX/II szállítóegységre megadott mennyiségi határ vonatkozik.
2) Azok a pótkocsik, kivéve a félpótkocsikat, amelyek megfelelnek az EX/II, ill. az EX/III járművekre előírt feltételeknek, olyan gépjárművel is vontathatók, amely nem felel meg ezeknek az előírásoknak.
A konténerben történő szállításra lásd a 7.1.3 – 7.1.6 szakaszt is.
Ha az 1 osztály anyagait vagy tárgyait olyan mennyiségben, amihez EX/III jármű(vek)ből képzett szállítóegységre van szükség, multimodális szállítási mód részeként konténerekben szállítják kikötő, vasúti terminál vagy repülőtér területéről mint érkező, vagy területére mint továbbítandó árut, akkor EX/II jármű(vek)ből képzett szállítóegység is használható, amennyiben a szállított konténerek megfelelnek az IMDG Kódex, a RID vagy az ICAO Műszaki Utasítások megfelelő előírásainak.
V3 Könnyen folyó, porszerű anyagok és tűzijáték testek esetében a konténer padlózatának nemfémes anyagból készítettnek vagy nemfémes anyaggal bevontnak kell lennie.
V4 (fenntartva)
V5 A küldeménydarabok nem szállíthatók kiskonténerekben.
V6 (fenntartva)
V7 (fenntartva)
V8 Lásd a 7.1.7 szakaszt.
Megjegyzés: A V8 előírást nem kell betartani a 3.1.2.6 bekezdésben hivatkozott anyagokra, ha ezek az anyagok kémiai inhibitor hozzáadásával vannak stabilizálva úgy, hogy az ÖBH nagyobb, mint
V9 (fenntartva)
V10 Az IBC-ket fedett vagy ponyvás járműben, ill. zárt vagy ponyvás konténerben kell szállítani.
V11 A fém és a merev falú műanyag IBC-k kivételével a többi IBC-t fedett vagy ponyvás járműben, ill. zárt vagy ponyvás konténerben kell szállítani.
V12 A 31HZ2 (31HA2, 31HB2, 31HN2, 31HD2 és 31HH2) típusú IBC-ket fedett járműben vagy zárt konténerben kell szállítani.
V13 Ha az anyag 5H1, 5L1 vagy 5M1 típusú zsákokba van csomagolva, fedett járműben vagy zárt konténerben kell szállítani.
V14 A 3.3 fejezet 327 különleges előírása szerint, újrahasznosítás vagy ártalmatlanítás céljából szállított aeroszolok csak jól szellőző vagy nyitott járműben, ill. konténerben vihetők.
[1] Az IRS (International Railway Solution) 2020.június 1-től alkalmazandó 1. kiadása.
[2] Az IRS (International Railway Solution) 2209. decemberj1-től alkalmazandó 2. kiadása.
1) A veszélyes áruk rakodására útmutatás található az „IMO/ILO/UNECE Code of practice for packing of cargo transport units (CTUs)” dokumentumnak (IMO/ILO/UNECE gyakorlati szabályok az áruszállító-egységbe történő rakodáshoz) (lásd pl. a 9. fejezetet: Áru berakása a CTU-ba és a 10. fejezetet: További tanácsok a veszélyes áruk berakásához) és az Európai Bizottság „Rakományok rögzítése a közúti szállításban – Útmutató a legjobb európai gyakorlathoz” című kiadványában. A hatóságok és az ipar által készített egyéb útmutatók is rendelkezésre állnak.
[4]) ENSZ 13. sz. előírás (Egységes feltételek az M, N és O kategóriájú járművek jóváhagyására a fékezés vonatkozásában)
[5]) Az „Óvatosan – gyúlékony gőzök lehetnek” szöveget tartalmazó, legalább