5.4 FEJEZET

OKMÁNYOK

 

5.4.0                Általános előírások

5.4.0.1             Eltérő előírás hiányában az ADR által szabályozott minden szállításnál az árut az ebben a fejezetben előírt okmányoknak kell kísérniük.

Megjegyzés:    A szállítóegységen tartandó okmányok felsorolására lásd a 8.1.2 szakaszt.

5.4.0.2             Elektronikus adatfeldolgozási (EDP) vagy elektronikus adatátviteli (EDI) technikák hasz­nálata az írásos dokumentáció kiegészítéseként vagy helyette megengedett, amennyiben az elektronikus adatok fogadására, tárolására és feldolgozására használt eljárások a bizonyító erőre és a szállítás alatti hozzáférhetőségre vonatkozó jogi követelményeknek legalább annyira megfelelnek, mint az írásos dokumentáció.

5.4.0.3             Ha a veszélyes áru szállítási információt a szállítónak, fuvarozónak EDP vagy EDI tech­nikával adják át, a feladónak az információt, az ezen fejezetben meghatározott sorrendben feltüntetve, írásban (papíron) is át kell tudnia adni a szállítónak, fuvarozónak.

5.4.1                Veszélyes áru szállítási okmányok és az azokkal összefüggő információk

5.4.1.1             Általános információk, amelyeket a fuvarokmánynak tartalmaznia kell

5.4.1.1.1          A fuvarokmány(ok)nak minden szállítandó anyagra vagy tárgyra vonatkozóan a következő információkat kell tartalmazniuk:

a)      az UN számot, amely elé az „UN” betűket kell írni;

b)      a helyes szállítási megnevezést, amint azt a 3.1.2 szakasz meghatározza, szükség esetén (lásd a 3.1.2.8.1 pontot) a zárójelbe tett műszaki megnevezéssel kiegészítve (lásd a 3.1.2.8.1.1 pontot);

c)      –    az 1 osztály anyagai és tárgyai esetén a 3.2 fejezet „A” táblázat 3b oszlopában található osztályozási kódot.

              Ha a 3.2 fejezet „A” táblázat 5 oszlopában az 1, 1.4, 1.5, ill. 1.6 számú bárcán kívül más bárca száma is fel van tüntetve, akkor az osztályozási kód után zárójelben azt a bárcaszámot is fel kell tüntetni;

–       a 7 osztály radioaktív anyagai esetén az osztály számát: „7";

      Megjegyzés: A járulékos veszélyekkel rendelkező radioaktív anyagokra lásd a 3.3  fejezetben a 172 különleges előírást.

–       az UN 3090, 3091, 3480 és 3481 számú lítium akkumulátorok esetén az osztály számát: „9”;

–       a többi anyag és tárgy esetén a 3.2 fejezet „A” táblázat 5 oszlo­pában feltüntetett, ill. 6 oszlopában feltüntetett különleges előírás alapján szük­séges bárca számát. Ha egynél több bárca van megadva, akkor az elsőt követő többi bárca számát zárójelbe kell tenni. Olyan anyagok és tárgyak esetén, amelyek­nél a 3.2 fejezet „A” táblázat 5 oszlopában nincs bárca szám feltüntetve, e helyett a 3a oszlopban feltüntetett osztály számát;

d)      ahol van, az anyagra vonatkozó csomagolási csoportot, ami elé a „PG” betűk (pl. „PG II”) vagy az 5.4.1.4.1 pont szerinti nyelven a „csomagolási csoport” kezdőbetűi írhatók;

Megjegyzés:      A 7 osztály járulékos veszélyekkel rendelkező radioaktív anyagaira lásd a 3.3 fejezetben a 172 különleges előírás d) bekezdését.

e)      küldeménydarabok szállítása esetén a küldeménydarabok számát és fajtáját. A csoma­golóeszköz UN kódjelét csak a küldeménydarab-fajta leírásának kiegészítéseként lehet használni [pl. egy láda (4G)];

Megjegyzés: Nem kell feltüntetni a kombinált csomagolás külső csomagolásában lévő belső csomagolóeszközök számát, típusát és befogadóképességét.

f)       a veszélyes árunkénti összes mennyiséget (térfogatban, bruttó vagy nettó tömegben) az azonos UN számhoz, helyes szállítási megnevezéshez és – ha van – csomagolási csoporthoz tartozó árunként;

Megjegyzés:      1. Amennyiben az 1.1.3.6 bekezdést kívánják alkalmazni, a szállított veszélyes áru összmennyiségét és számított értékét szállítási kategóriánként kell megadni a fuvarokmányban az 1.1.3.6.3 és 1.1.3.6.4 pont szerint.

                     2. Az e Mellékletben szereplő gépek és készülékek esetén a bennük lévő veszélyes áru összes mennyiségét kell feltüntetni, literben vagy kg-ban.

g)      a feladó nevét és címét;

h)      a címzett(ek) nevét és címét. Ehelyett, ha a veszélyes árut több, olyan címzetthez szállítják, akik a szállítás megkezdésekor még nem ismertek, a szállításban érintett országok illetékes hatóságainak hozzájárulásával a „járműről történő értékesítés” szavakat lehet beírni;

i)       az esetleges külön megállapodás rendelkezéseinek megfelelő nyilatkozatot.

j)       (fenntartva)

k)      az olyan alagúton való átszállításnál, amelyben a veszélyes áruk szállítására korlátozás van, a 3.2 fejezet „A” táblázat 15 oszlopában szereplő alagútkorlátozási kódot nagybetűkkel, zárójelben feltüntetve, vagy a „(-)” bejegyzést.

Az előírt információk helye és sorrendje a fuvarokmányban tetszőleges, azonban az a), b), c), d) és k) pont szerinti adatokat ebben a sorrendben [azaz a), b), c), d), k) sorrendben] kell beírni, minden más információ közbeszúrása nélkül, kivéve, amit az ADR előír. Ilyen megengedett veszélyes áru leírás például

„UN 1098 ALLIL- ALKOHOL, 6.1 (3), I, (C/D)” vagy

„UN 1098 ALLIL- ALKOHOL, 6.1 (3), PG I, (C/D)”.

5.4.1.1.2          A fuvarokmányban az előírt információknak jól olvashatónak kell lenniük.

Bár a 3.1 fejezetben és a 3.2 fejezet „A” táblázatában a helyes szállítási megnevezés részét képező elemek nagybetűvel vannak feltüntetve, ill. ebben a fejezetben a fuvarokmányban feltüntetendő információk vegyesen kis- és nagybetűvel vannak írva, az információt a fuvarokmányba kis- vagy nagybetűvel egyaránt be lehet írni, kivéve az 5.4.1.1.1 k) pontban előírtakat.

5.4.1.1.3          Hulladékokra vonatkozó különleges előírások

Amennyiben veszélyes árut tartalmazó hulladékot szállítanak (a radioaktív hulladékok kivételével), a helyes szállítási megnevezés elé kell írni a „HULLADÉK” szót, kivéve, ha ez része a helyes szállítási megnevezésnek, pl.:

„UN 1230 HULLADÉK METANOL, 3 (6.1), II, (D/E)” vagy

„UN 1230 HULLADÉK METANOL, 3 (6.1), PG II, (D/E)” vagy

„UN 1993 HULLADÉK GYÚLÉKONY FOLYÉKONY ANYAG, M.N.N. (toluol és etil-alkohol), 3, II, (D/E)” vagy

„UN 1993 HULLADÉK GYÚLÉKONY FOLYÉKONY ANYAG, M.N.N. (toluol és etil-alkohol), 3, PG II, (D/E)”.

Ha a hulladékra a 2.1.3.5.5 pont előírásait alkalmazzák, akkor az 5.4.1.1.1 a) – d) és k) pont szerint szükséges veszélyes áru leírást a következőkkel kell kiegészíteni:

„A 2.1.3.5.5 PONT SZERINTI HULLADÉK”

(pl.: „UN 3264 MARÓ, FOLYÉKONY, SAVAS, SZERVETLEN ANYAG, M.N.N. 8, II, (E), A 2.1.3.5.5 PONT SZERINTI HULLADÉK”).

Ilyen esetben a 3.3 fejezet 274 különleges előírása által előírt műszaki megnevezést nem kell beírni.

5.4.1.1.4          (törölve)

5.4.1.1.5          A kármentő csomagolásokra, beleértve a kármentő nagycsomagolásokat és kármentő nyomástartó tartályokra vonatkozó különleges előírások

Ha veszélyes árut kármentő csomagolásban, beleértve a kármentő nagycsomagolásokat vagy kármentő nyomástartó tartályban szállítanak, a fuvarokmányba az áru leírása után a „KÁRMENTŐ CSOMAGOLÁS”, ill. „KÁRMENTŐ NYOMÁSTARTÓ TARTÁLY” bejegyzést kell tenni.

5.4.1.1.6          Az üres, tisztítatlan eszközökre vonatkozó különleges előírások

5.4.1.1.6.1       A 7 osztály kivételével a többi osztály veszélyes áruinak maradékát tartalmazó, üres, tisztí­tatlan eszközök esetében a fuvarokmányban az 5.4.1.1.1 a) – d) és k) pontban előírt veszé­lyes áru leírás előtt vagy után az „ÜRES, TISZTÍTATLAN” vagy az „UTOLSÓ RAKO­MÁNY MARADÉKA” szavakat kell feltüntetni. Emellett az 5.4.1.1.1 f) pont előírásait nem kell alkalmazni.

5.4.1.1.6.2       Az 5.4.1.1.6.1 pont különleges előírása helyett az 5.4.1.1.6.2.1, az 5.4.1.1.6.2.2, ill. az 5.4.1.1.6.2.3 pont előírásai értelemszerűen alkalmazhatók.

5.4.1.1.6.2.1    A 7 osztály kivételével a többi osztály veszélyes áruinak maradékát tartalmazó, üres, tisztí­tatlan csomagolóeszközök esetében, beleértve a legfeljebb 1000 l űrtartalmú, üres, tisztí­tatlan gáztartályokat is, a fuvarokmányban az 5.4.1.1.1 a), b) c) d), e) és f) pont szerinti adatok helyett értelemszerűen az „ÜRES CSOMAGOLÓESZKÖZ”, „ÜRES TARTÁLY”, „ÜRES IBC”, ill. „ÜRES NAGYCSOMAGOLÁS” bejegyzés valamelyike szerepel, amit az utolsó berakott árura az 5.4.1.1.1 c) pontban meghatározott információ követ. Lásd a követ­kező példát:

„ÜRES CSOMAGOLÓESZKÖZ, 6.1 (3)”.

Ezen kívül ilyen esetben:

a)           ha az utolsó berakott veszélyes áru a 2 osztályba tartozó áru volt, akkor az 5.4.1.1.1 c) pontban meghatározott információ helyett az osztály száma: „2” is bejegyezhető;

b)           ha az utolsó berakott veszélyes áru a 3, a 4.1, a 4.2, a 4.3, az 5.1, az 5.2, a 6.1, a 8 vagy a 9 osztályba tartozó áru volt, akkor az utolsó berakott veszélyes árura vonatkozó, az 5.4.1.1.1 c) pontban meghatározott információ helyett a „...... MARADÉKÁVAL” is bejegyezhető, a kipontozott helyre a maradékoknak megfelelő osztály(ok) és járulékos veszély(ek) számát kell írni, az osztályok számának sorrendjében.

Például: ha olyan üres, tisztítatlan csomagolóeszközöket szállítanak, amelyekben előzőleg 3 osztályba tartozó anyag volt, olyan üres, tisztítatlan csomagolóeszközökkel együtt, amelyekben előzőleg 8 osztályba tartozó, 6.1 járulékos veszéllyel rendel­kező anyag volt, a fuvarokmányba bejegyezhető, mint:

„ÜRES CSOMAGOLÓESZKÖZ, 3, 6.1, 8 MARADÉKÁVAL”.

5.4.1.1.6.2.2    A 7 osztály kivételével a többi osztály veszélyes áruinak maradékát tartalmazó, üres, tisztítatlan eszközök – a csomagolóeszközök kivételével –, és az 1000 l-nél nagyobb űrtartalmú, üres, tisztítatlan gáztartályok esetében a fuvarokmányban az 5.4.1.1.1 a) – d) és a k) pont szerinti adatok előtt értelemszerűen az „ÜRES TARTÁNYJÁRM۔, „ÜRES LE-SZERELHETŐ TARTÁNY”, „ÜRES TANKKONTÉNER”, „ÜRES MOBIL TARTÁNY”, „ÜRES BATTÉRIÁS JÁRM۔, „ÜRES MEG-KONTÉNER”, „ÜRES MEMU”, „ÜRES JÁRM۔, „ÜRES KONTÉNER”, ill. „ÜRES TARTÁLY” bejegyzés valamelyike szerepel, amit az „UTOLSÓ RAKOMÁNY:” szavak követnek. Emellett az 5.4.1.1.1. f) pont előírásait nem kell alkalmazni. Lásd a következő példát:

„ÜRES TARTÁNYJÁRMŰ, UTOLSÓ RAKOMÁNY: UN 1098 ALLIL-ALKOHOL, 6.1 (3), I, (C/D)” vagy

 „ÜRES TARTÁNYJÁRMŰ, UTOLSÓ RAKOMÁNY: UN 1098 ALLIL-ALKOHOL, 6.1 (3), PG I, (C/D)”.

5.4.1.1.6.2.3    A 7 osztály kivételével a többi osztály veszélyes áruinak maradékát tartalmazó, üres, tisztítatlan eszközöknek a feladóhoz történő visszaszállítása esetén az a fuvarokmány is használható, amellyel a veszélyes árut szállították. Ilyen esetben a mennyiség feltüntetését érvényteleníteni kell (áthúzással, törléssel vagy más módon) és helyette az „üres, tisz­títatlan vissza” szavakat kell be írni.

5.4.1.1.6.3       a)    Ha az üres, tisztítatlan tartányokat, battériás járműveket vagy MEG-konténereket a 4.3.2.4.3 pont szerint a legközelebbi olyan helyre szállítják, ahol a tisztítás vagy javítás elvégezhető, a következő kiegészítő bejegyzést kell a fuvarokmányba tenni: „A 4.3.2.4.3 pont szerinti szállítás”.

                        b)    Ha az üres, tisztítatlan járműveket vagy konténereket a 7.5.8.1 bekezdés szerint a legközelebbi olyan helyre szállítják, ahol a tisztítás vagy javítás elvégezhető, a következő kiegészítő bejegyzést kell a fuvarokmányba tenni: „A 7.5.8.1 bekezdés szerinti szállítás”.

5.4.1.1.6.4       Ha rögzített tartányokat (tartányjárműveket), leszerelhető tartányokat, battériás járműveket, tankkonténereket vagy MEG-konténereket a 4.3.2.4.4 pont szerint szállítanak, a következő kiegészítő bejegyzést kell a fuvarokmányba tenni: „A 4.3.2.4.4 pont szerinti szállítás”.

5.4.1.1.7          A tengeri vagy légi szállítást is magában foglaló szállítási láncra vonatkozó különleges előírások

Az 1.1.4.2.1 pont szerinti szállításnál a következő bejegyzést kell a fuvarokmányba tenni:

„Az 1.1.4.2.1 pont szerinti szállítás”.

5.4.1.1.8–
5.4.1.1.9
          (fenntartva)

5.4.1.1.10        (törölve)

5.4.1.1.11        Az IBC-k, tartányok, battériás járművek, mobil tartányok és MEG-konténerek utolsó időszakos vizsgálat érvényességének lejárta utáni szállítására vonatkozó különleges előírások

A 4.1.2.2 bekezdés b) pontja, a 4.3.2.3.7 pont b) alpontja, a 6.7.2.19.6 pont b) alpontja, a 6.7.3.15.6 pont b) alpontja és a 6.7.4.14.6 pont b) alpontja szerinti szállításnál ezt a tényt a fuvarokmányban a következő formában kell feltüntetni :

„A 4.1.2.2 b) pont szerinti szállítás”;

„A 4.3.2.3.7 b) pont szerinti szállítás”;

„A 6.7.2.19.6 b) pont szerinti szállítás”;

„A 6.7.3.15.6 b) pont szerinti szállítás”;

„A 6.7.4.14.6 b) pont szerinti szállítás”.

5.4.1.1.12        (fenntartva)

5.4.1.1.13        A többkamrás tartányjárművekben vagy egynél több tartánnyal rendelkező szállító-egységekben történő szállításra vonatkozó különleges előírások

Ha egy többkamrás tartányjárművet vagy egynél több tartánnyal rendelkező szállítóegységet az 5.3.2.1.2 ponttól eltérően az 5.3.2.1.3 pont szerinti jelöléssel látnak el, akkor a fuvar­okmányban minden egyes tartányban vagy a tartány minden egyes kamrájában levő anyagot külön fel kell tüntetni.

5.4.1.1.14        A magas hőmérsékleten szállított anyagokra vonatkozó különleges előírások

Ha egy folyékony anyagot 100 °C-on vagy annál magasabb hőmérsékleten, ill. egy szilárd anyagot 240 °C-on vagy annál magasabb hőmérsékleten szállítanak vagy adnak fel szállításra és a helyes szállítási megnevezés nem utal a magas hőmérsékletre (pl. a helyes szállítási megnevezésben nem szerepel az „OLVASZTOTT” vagy „MAGAS HŐMÉRSÉK­LET۔ kifejezés), akkor a helyes szállítási megnevezés elé közvetlenül a „FORRӔ szót kell írni.

5.4.1.1.15        A hőmérséklet-szabályozással stabilizált anyagok szállítására vonatkozó különleges előírások

Ha a „STABILIZÁLT” kifejezés a helyes szállítási megnevezés része (lásd a 3.1.2.6 bekezdést is), és a stabilizálás hőmérséklet-szabályozással történik, a fuvarokmányban fel kell tüntetni a szabályozási és a vészhőmérsékletet (lásd a 7.1.7 szakaszt) a következők szerint:

„Szabályozási hőmérséklet: … °C, vészhőmérséklet: … °C”.

5.4.1.1.16        A 3.3 fejezet 640 különleges előírása szerint szükséges információ feltüntetése

Ha a 3.3 fejezet 640 különleges előírása megköveteli, a fuvarokmányba a „640X különleges előírás” bejegyzést kell tenni, ahol „X” a 3.2 fejezet „A” táblázat 6 oszlopában a 640 különleges előírás után szereplő nagybetű.

5.4.1.1.17        A szilárd anyagoknak a 6.11.4 szakasz szerinti ömlesztettáru-konténerben történő szállítá­sára vonatkozó különleges előírások

Ha szilárd anyagot a 6.11.4 szakasz szerinti ömlesztettáru-konténerben szállítanak, a fuvar­okmányba a következő bejegyzést kell tenni (lásd a 6.11.4 szakasz címéhez fűzött meg­jegyzést):

„… illetékes hatósága által jóváhagyott BK(x)[3]) ömlesztettáru-konténer”.

5.4.1.1.18        A (vízi) környezetre veszélyes anyagok szállítására vonatkozó különleges előírások

Ha valamely, 1 – 9 osztályba tartozó anyag a 2.2.9.1.10 pont osztályozási kritériumainak is megfelel, a fuvarokmányban kiegészítésképpen fel kell tüntetni a „KÖRNYEZETRE VE­SZÉLYES” vagy a „TENGERSZENNYEZŐ / KÖRNYEZETRE VESZÉLYES” bejegyzést. Ezt a kiegészítő előírást nem kell alkalmazni az UN 3077 és az UN 3082 anyagaira, ill. az 5.2.1.8.1 pontban felsorolt kivételekre.

Tengeri szállítást is magában foglaló szállítási láncban történő szállítás esetén (az IMDG Kódex 5.4.1.4.3 pontja szerinti) „TENGERSZENNYEZՔ bejegyzés is elfogadható.

5.4.1.1.19        Az üres, tisztítatlan csomagolóeszköz-hulladékok szállítására vonatkozó különleges előírások (UN 3509)

Az üres, tisztítatlan csomagolóeszköz-hulladékoknál az 5.4.1.1.1. b) pontban meghatározott helyes szállítási megnevezést ki kell egészíteni az „(...... MARADÉKÁVAL)” kifejezéssel, a kipontozott helyre a maradékoknak megfelelő osztály(ok) és járulékos veszély(ek) számát kell írni, az osztályok számának sorrendjében. Emellett az 5.4.1.1.1. f) pont előírásait nem kell alkalmazni.

Például az olyan üres, tisztítatlan csomagolóeszköz-hulladékot, amelyben 4.1 osztályba tartozó anyag volt, és egybe van csomagolva olyan üres, tisztítatlan csomagolóeszköz-hulladékkal, amelyben 3 osztályba tartozó és a 6.1 osztály járulékos veszélyével rendelkező anyag volt, a következőképpen kell a fuvarokmányban feltüntetni:

„UN 3509 ÜRES, TISZTÍTATLAN CSOMAGOLÓESZKÖZ-HULLADÉK (3, 4.1, 6.1 MARADÉKÁVAL), 9”.

5.4.1.1.20        A 2.1.2.8 bekezdés szerint besorolt anyagok szállítására vonatkozó különleges előírások

A 2.1.2.8 bekezdés szerinti szállításnál a következő bejegyzést kell a fuvarokmányba tenni:

„A 2.1.2.8 bekezdés szerinti besorolás”.

5.4.1.1.21        Az UN 3528, 3529 és 3530 tételek szállítására vonatkozó különleges előírások

Amennyiben a 3.3 fejezet 363 különleges előírása szerinti fuvarokmány szükséges, a következő bejegyzést kell a fuvarokmányba tenni:

„A 363 különleges előírás szerinti szállítás”.

5.4.1.2             Az egyes osztályoknál szükséges különleges vagy kiegészítő információk

5.4.1.2.1          Különleges előírások az 1 osztályra

a)      Az 5.4.1.1.1. f) pontban előírtakon kívül a következőket kell a fuvarokmányban feltüntetni:

–       az összes robbanóanyag-tartalom[4]) nettó tömegét (kg-ban) az eltérő UN számú anyagonként vagy tárgyanként;

–       az összes robbanóanyag-tartalom4) nettó tömegét (kg-ban) a fuvarokmányban szereplő összes anyagra vagy tárgyra.

b)      Két különböző áru egybecsomagolása esetén a fuvarokmányba az áru megjelöléseként mindkét anyag vagy tárgy 3.2 fejezet „A” táblázat 1, illetve 2 oszlopában szereplő UN számát és nagybetűvel szedett helyes szállítási megnevezését be kell írni. Amennyiben a 4.1.10 szakasz MP1, MP2, MP20 – MP24 egybecsomagolásra vonatkozó különleges ­előírása szerint kettőnél több különböző áru van egy küldeménydarabbá egyesítve, úgy a fuvarokmányban az áru megnevezése alatt a küldeménydarabban levő minden anyag és tárgy UN számát „UN… számú áru” formában kell feltüntetni.

c)      A valamely m.n.n. tétel vagy az „UN 0190 ROBBANÓANYAG MINTA” alá besorolt, illetve az 4.1.4.1 bekezdés P101 csomagolási utasítása szerint csomagolt anyagok és tárgyak szállításánál a fuvarokmányhoz mellékelni kell az illetékes hatóság enge­délyének egy példányát a szállítási feltételekkel. Ezt a feladási ország valamely hivatalos nyelvén és ezenkívül, ha ez a nyelv nem az angol, a francia, vagy a német, akkor angol, francia vagy német nyelven kell szövegezni, kivéve, ha a szállítás által érintett országok közötti megállapodások, ha ilyenek vannak, másként rendelkeznek.

d)      Ha a B és a D összeférhetőségi csoport anyagait és tárgyait tartalmazó küldemény­darabokat a 7.5.2.2 bekezdés előírásai szerint ugyanabba a járműbe együvé rakják, a 7.5.2.2 bekezdés táblázatához fűzött a) lábjegyzet szerinti elválasztott rekeszekre vagy különleges védőburkolat-rendszerre vonatkozóan az illetékes hatóság jóváhagyásának másolatát a fuvarokmányhoz kell csatolni. Ezt a feladási ország valamelyik hivatalos nyelvén és ezenkívül, ha ez a nyelv nem az angol, a francia vagy a német, akkor angol, francia vagy német nyelven kell szövegezni, kivéve, ha a szállítás által érintett országok közötti megállapodások, ha ilyenek vannak, másként rendelkeznek.

e)      Ha a robbanóanyagokat vagy robbanótárgyakat a P101 csomagolási utasítás szerinti csomagolásban szállítják, a fuvarokmányba a következő bejegyzést kell tenni: „... illetékes hatósága által engedélyezett csomagolás” (lásd a 4.1.4.1 bekezdés P101 csomagolási utasítását).

f)       (fenntartva).

g)      Az UN 0333, 0334, 0335, 0336 és 0337 alá tartozó tűzijáték testek szállításánál a fuvarokmányba a következő bejegyzést kell tenni: „A tűzijátéktesteket XX illetékes hatósága sorolta be XX/YYZZZZ hivatkozási számon”

         A besorolás jóváhagyási igazolást nem szükséges a szállítmánnyal együtt vinni, de a feladónak ellenőrzés céljából a szállító, fuvarozó, ill. az illetékes hatóságok számára hozzáférhetővé kell tennie. A besorolás jóváhagyási igazolást vagy annak másolatát a feladási ország valamelyik hivatalos nyelvén, és ha ez a nyelv nem az angol, a francia, vagy a német, akkor ezenkívül angolul, franciául vagy németül kell szövegezni.

Megjegyzés:1. A helyes szállítási megnevezés kiegészítéseként a fuvarokmányban az áru kereskedelmi vagy műszaki megnevezése is megadható.

                      2. A besorolás hivatkozási száma az osztályozási kódot a 3.3.1 szakasz 645 különleges előírása szerint jóváhagyó ADR Szerződő Fél nemzetközi közúti forgalomban részt vevő járművein alkalmazott megkülönböztető jelzéséből (XX[5])) az illetékes hatóság azonosítójából (YY) és az egyedi sorozatszámból (ZZZZ) áll. A besorolási hivatkozásra példák a következők:

                     GB/HSE123456

                     D/BAM1234

5.4.1.2.2          Kiegészítő előírások a 2 osztályra

a)      A keverékek (lásd a 2.2.2.1.1 pontot) rögzített és leszerelhető tartányokban, mobil tartányokban, tankkonténerekben, battériás jármű vagy MEG-konténerek elemeiben történő szállításánál a keverék összetételét térf.%-ban vagy tömeg%-ban meg kell adni. Az 1%-nál kevesebb alkotórészeket nem kell feltüntetni (lásd még a 3.1.2.8.1.2 pontot is). Nem szükséges megadni a keverék összetételét, ha az 581, 582 vagy 583 különleges előírás által engedélyezett műszaki megnevezést használják a helyes szállítási megnevezés kiegészítéseként.

b)      Palackok, nagypalackok, gázhordók, mélyhűtő tartályok és palackkötegek 4.1.6.10 bekezdés feltételei szerinti szállításánál a fuvarokmányba a következő bejegyzést kell tenni:

„A 4.1.6.10 bekezdés szerinti szállítás”.

c)           (fenntartva)

d)           Mélyhűtött, cseppfolyósított gázt szállító tankkonténerek, ill. mobil tartányok esetén a feladónak a tény­leges megtartási idő végének dátumát be kell jegyeznie a fuvarokmányba a következő­képpen:

         „A megtartási idő vége: ............(nn/hh/éééé)”.


 

5.4.1.2.3          Kiegészítő előírások a 4.1 osztály önreaktív anyagaira, polimerizálódó anyagaira és az 5.2 osztály szerves peroxidjaira

5.4.1.2.3.1       A 4.1 osztály önreaktív anyagainál, polimerizálódó anyagainál és az 5.2 osztály szerves peroxidjainál, amelyek a szállítás alatt hőmérséklet-szabályozást igényelnek (önreaktív anyagokra lásd a 2.2.41.1.17 pontot; polimerizálódó anyagokra lásd a 2.2.41.1.21 pontot, szerves peroxidokra lásd a 2.2.52.1.15 pontot), a szabályozási és a vész­hőmérsékleteket fel kell tüntetni a fuvarokmányban a következők szerint:

„Szabályozási hőmérséklet: … °C, Vészhőmérséklet: … °C”.

5.4.1.2.3.2       A 4.1 osztály egyes önreaktív anyagaihoz és az 5.2 osztály egyes szerves peroxidjaihoz, amelyeknél meghatározott csomagolás esetén az illetékes hatóság engedélye alapján 1 számú bárca nem szükséges (lásd az 5.2.2.1.9 pontot), a fuvarokmányba a következő bejegyzést kell tenni:

„1 számú veszélyességi bárca nem szükséges”.

5.4.1.2.3.3       Ha az önreaktív anyagokat és a szerves peroxidokat olyan feltételek mellett szállítják, amelyekhez jóváhagyás szükséges (az önreaktív anyagokra lásd a 2.2.41.1.13 és a 4.1.7.2.2 pontot; a szerves peroxidokra lásd a 2.2.52.1.8 és a 4.1.7.2.2 pontot, valamint a 6.8.4 szakasz TA2 különleges előírását), a fuvarokmányba erre utaló bejegyzést kell tenni, pl.:

„A 2.2.52.1.8 pont szerinti szállítás”.

Az illetékes hatóság szállítási feltételeket tartalmazó jóváhagyásának másolatát a fuvar­okmányhoz kell csatolni. Ezt a feladási ország valamelyik hivatalos nyelvén és ezen­kívül, ha ez a nyelv nem az angol, a francia vagy a német, akkor angol, francia vagy német nyelven kell szövegezni, kivéve, ha a szállítás által érintett országok közötti megállapodások, ha ilyenek vannak, másként rendelkeznek.

5.4.1.2.3.4       Szerves peroxid minta (lásd a 2.2.52.1.9 pontot) vagy önreaktív anyag minta (lásd a 2.2.41.1.15 pontot) szállításánál erre a tényre utaló nyilatkozatot kell a fuvarokmányba bejegyezni, pl.:

„A 2.2.52.1.9 pont szerinti szállítás”.

5.4.1.2.3.5       G típusú önreaktív anyag szállításánál [lásd a „Vizsgálatok és kritériumok kézikönyv” II. Rész, 20.4.2.g) bekezdését] a következő nyilatkozat tehető a fuvarokmányba:

„Nem a 4.1 osztály önreaktív anyaga”.

G típusú szerves peroxid szállításánál [lásd a „Vizsgálatok és kritériumok kézikönyv” II. Rész, 20.4.3.g) bekezdését] a következő nyilatkozat tehető a fuvarokmányba:

„Nem az 5.2 osztály anyaga”.

5.4.1.2.4          Kiegészítő előírások a 6.2 osztályra

A címzettre vonatkozó információn [lásd az 5.4.1.1.1 h) pontot] kívül egy felelős személy nevét és telefonszámát is meg kell adni.

5.4.1.2.5          Kiegészítő előírások a 7 osztályra

5.4.1.2.5.1       Minden, a 7 osztály anyagát tartalmazó küldemény esetében a fuvarokmányban – érte­lemszerűen – a következő információt kell a megadott sorrendben, közvetlenül az 5.4.1.1.1 a) – c) és k) pontban előírt információkat követően feltüntetni:

a)      az egyes radionuklidok nevét vagy jelét, vagy radionuklidok keveréke esetében a megfelelő általános leírást vagy a sugárzás szempontjából meghatározó nuklidok felsorolását;

b)      az anyagok fizikai és kémiai állapotának leírását vagy annak közlését, hogy különleges formájú radioaktív anyagról vagy kis mértékben diszpergálódó radioaktív anyagról van szó. A kémiai alakot illetően a fajtamegnevezés elegendő. A járulékos veszéllyel rendelkező radioaktív anyagra lásd a 3.3 fejezet 172 különleges előírása c) pontját;

c)      a radioaktív tartalom maximális aktivitását a szállítás során becquerelben (Bq) a megfelelő SI-prefixum jelével együtt (lásd az 1.2.2.1 bekezdést). Hasadóanyagoknál az aktivitás helyett a hasadóanyag (vagy keverékeknél az egyes hasadónuklidok) mennyisége is megadható grammban (g) vagy annak többszörösében;

d)      a küldeménydarab, az egyesítőcsomagolás, ill. a konténer 5.1.5.3.4 bekezdés szerinti kategóriáját, azaz I-FEHÉR, II-SÁRGA, III-SÁRGA;

e)      az 5.1.5.3.1 és 5.1.5.3.2 bekezdés szerint meghatározott TI értéket (kivéve az I-FEHÉR kategória esetént);

f)       hasadóanyagnál:

i)     a 2.2.7.2.3.5 a) – f) alpontok közül valamelyik alapján mentesített szállításnál a meg­felelő alpontra való utalást;

ii)     a 2.2.7.2.3.5 c) – e) alpontok szerinti szállításnál a hasadónuklidok összes tömegét;

iii)    olyan küldeménydarabban, amelyre a 6.4.11.2 bekezdés a) – c) pontját vagy a 6.4.11.3 bekezdést alkalmazzák, a megfelelő bekezdésre (pontra) való utalást;

iv)    a kritikussági biztonsági mutatószámot, ha alkalmazható.

g)      amennyiben a feladáshoz szükséges, akkor az illetékes hatóság minden engedélyének (különleges formájú radioaktív anyagokra, kis mértékben diszpergálódó radioaktív anyagokra, a 2.2.7.2.3.5 f) alpont alapján mentesített hasadóanyagra, külön meg­egyezésre, küldeménydarab-mintára vagy szállításra vonatkozó engedélyek) jelölő számát;

h)      az olyan küldeményeknél, amelyek egynél több küldeménydarabból állnak, az 5.4.1.1.1 pontban és az előző a) – g) pontban előírt információkat minden egyes küldeménydarabra meg kell adni. Részletesen meg kell adni az egyesítő­csoma­golásban, konténerben, ill. járműben levő minden egyes küldeménydarab, ill. minden egyes egyesítőcsomagolás, konténer, ill. jármű tartalmát. Amennyiben az egyesítő­csomagolásból, konténerből, ill. járműből egyes küldeménydarabokat útközben kiraknak, a hozzájuk tartozó fuvarokmányokat mellékelni kell;

i)       amennyiben egy küldeményt kizárólagos használat mellett szállítanak, kiegészítés­képpen a „szállítás kizárólagos használat mellett” megjegyzést;

j)       LSA-II és LSA-III anyagoknál, ill. SCO-I, SCO-II és SCO-III tárgyaknál a küldeménydarab összes aktivitását az A2-érték többszörösében. Az olyan radioaktív anyagnál, amelyre az A2-érték nincs korlátozva, az A2-érték többszörösét nullának kell venni.

5.4.1.2.5.2       A feladónak a fuvarokmányban nyilatkoznia kell azokról az intézkedésekről, amelyeket esetleg a fuvarozónak kell megtennie. Ezt a nyilatkozatot olyan nyelven kell szövegezni, amelyet a fuvarozó vagy az illetékes hatóság szükségesnek tart, és a nyilatkozatnak legalább a következő információkat kell tartalmaznia:

a)      kiegészítő követelményeket a küldeménydarabok, egyesítőcsomagolások, konténerek, tartányok berakása, tárolása, szállítása, kezelése, kirakása során, beleértve a hő­elve­zetésre vonatkozó különleges tárolási előírásokat [lásd a 7.5.11 szakasz CV33 3.2) különleges előírását] vagy utalást, amelynek értelmében ilyen intézkedések nem szükségesek;

b)      a szállítási módra vagy a járműre vonatkozó korlátozásokat, és a szállítási útvonalra vonatkozó szükséges adatokat;

c)      a küldeményre vonatkozó veszélyhelyzeti utasításokat.

5.4.1.2.5.3       Az illetékes hatóság gyártási minta engedélyéhez, ill. szállítási engedélyéhez kötött küldeménydarabok bármely nemzetközi szállítása esetén, ha a szállításban érintett orszá­gokban különböző engedélytípusok szükségesek, az 5.4.1.1.1 pontban előírt UN számot és helyes szállítási megnevezést a gyártási minta származási országában kiadott engedélynek megfelelően kell megadni.

5.4.1.2.5.4       Az illetékes hatóság engedélyét nem kell feltétlenül a küldeményhez mellékelni. A feladónak azonban berakás és kirakás előtt a fuvarozó rendelkezésére kell bocsátania.

5.4.1.3             (fenntartva)

5.4.1.4             Az okmányok nyelvezete és formája

5.4.1.4.1          Más szállítási módra érvényes egyéb előírások által megkövetelt okmány is elfogadható, ha az 5.4.1.1 és az 5.4.1.2 bekezdésben előírt adatokat tartalmazza. Több címzett esetén a címzettek nevét, címét és a továbbított mennyiségeket a jármű vezetőfülkéjében tartandó más, használatos vagy speciális szabályzatok által megkövetelt okmányokba is be lehet jegyezni, ha ez lehetővé teszi a szállított áruk természetének és mennyiségének meg­állapítását bármely időpontban.

A fuvarokmányba bevezetendő bejegyzéseket a feladási ország valamelyik hivatalos nyelvén, és ezenkívül, ha ez a nyelv nem az angol, a francia vagy a német, akkor angol, francia vagy német nyelven kell szövegezni, kivéve, ha a közúti szállításra vonatkozó nemzetközi díjszabások, ha vannak ilyenek, vagy a szállítás által érintett országok közötti megállapodások másként rendelkeznek.

5.4.1.4.2          Ha valamely rakomány a nagysága következtében egy szállítóegységbe teljes egészében nem rakható be, legalább annyi külön fuvarokmányt vagy egyetlen fuvarokmánynak annyi másolatát kell kiállítani, ahány szállítóegységbe rakták a rakományt. Ezenfelül minden esetben külön fuvarokmányt kell kiállítani azokra a küldeményekre vagy küldemény-részekre, amelyeket a 7.5.2 szakasz tiltó rendelkezései miatt nem szabad ugyanazon járműbe együvé rakni.

A szállítandó áru veszélyeire vonatkozó információkat (mint azt az 5.4.1.1 bekezdés tartalmazza) egyéb szokásos fuvarokmányba vagy árukísérő okmányba is be lehet jegyezni, vagy ezekkel kombinálni lehet. Az információ elrendezésének az okmányban (vagy elektronikus adatfeldolgozási (EDP) vagy elektronikus adatátviteli (EDI) technikák esetén a megfelelő adatok átviteli sorrendjének) meg kell felelnie az 5.4.1.1.1 pontban előírtaknak.

Ha a szokásos fuvarokmány vagy árukísérő okmány nem használható multimodális szállításnál veszélyes áru okmányként, akkor célszerű az 5.4.5 szakaszban példaként bemutatott okmány használata[6]).

5.4.1.5             Nem veszélyes áruk

Ha a 3.2 fejezet „A” táblázatában név szerint említett áru nem esik az ADR hatálya alá, mivel a 2. rész értelmében nem tekinthető veszélyesnek, a feladó bejegyezheti a fuvarokmányba: „Nem a(z) … osztályba tartozó áru”.

Megjegyzés:   Ez az előírás különösen akkor alkalmazható, ha a feladó úgy gondolja, hogy a szállítmányt útközben ellenőrizhetik a szállított áru (pl. oldat vagy keverék) kémiai tulajdonságai miatt, vagy amiatt, hogy az áru egyéb szabályok szerint veszélyesnek minősül.


5.4.2                Konténer/jármű megrakási bizonyítvány

Ha a veszélyes áru konténerben történő szállítását tengeri szállítás követi, a fuvarokmányhoz csatolni kell az IMDG Kódex[7]), [8]) 5.4.2 szakasza szerinti konténer/jármű megrakási bizo­nyítványt.


Az 5.4.1 szakaszban előírt fuvarokmány és az előzőekben említett konténer/jármű megrakási bizonyítvány funkcióit egyetlen okmány is betöltheti. Ha külön okmányokvannak, azokat egymáshoz kell csatolni. Ha ezeket a funkciókat egyetlen okmány látja el, elegendő a fuvarokmányba tett azon nyilatkozat, hogy a konténer, ill. a jármű megrakása az alkalmazható alágazati elő­írások szerint történt, valamint a konténer/jármű megrakási bizonyítványért felelős személy megnevezése.

Megjegyzés:   Mobil tartányokhoz, tankkonténerekhez és MEG-konténerekhez nem szükséges konténer/jármű megrakási bizonyítvány.

Ha a veszélyes áru járműben történő szállítását tengeri szállítás követi, a fuvarokmányhoz csatolni lehet az IMDG Kódex7), 8) 5.4.2 szakasza szerinti konténer/jármű megrakási bizo­nyítványt8).

5.4.3                Írásbeli utasítás

5.4.3.1             A szállítás során – esetlegesen – bekövetkező baleset vagy más veszélyhelyzet esetén szükséges teendőkhöz segítségként az 5.4.3.4 bekezdésben meghatározott formájú írásbeli utasítást kell a jármű vezetőfülkéjében, könnyen elérhető helyen tartani.

5.4.3.2             Az írásbeli utasítást a szállítónak (fuvarozónak) még az indulás előtt kell biztosítania a járműszemélyzet számára. Az írásbeli utasítást a jármű személyzet minden tagja részére olyan nyelven kell készíteni, amelyet ért és amelyen olvasni tud. A szállítónak (fuvarozónak) gondoskodnia kell arról, hogy az érintett személyzet minden tagja megértse az utasítást és az abban foglaltakat megfelelően végre tudja hajtani.

5.4.3.3             Indulás előtt a jármű személyzetének tájékozódnia kell a berakott veszélyes áruról és tanul­mányoznia kell az írásbeli utasítást, hogy tudja, mi a teendője baleset vagy más veszély­helyzet esetén.

5.4.3.4             Az írásbeli utasításnak a következő, négyoldalas mintának kell tartalmilag és formailag teljes mértékben megfelelnie.


 

 

A D R   S Z E R I N T I   Í R Á S B E L I   U T A S Í T ÁS

 

 

Teendők baleset vagy más veszélyhelyzet esetén

 

A jármű személyzetének a szállítás során – esetlegesen – bekövetkező baleset vagy más veszélyhelyzet esetén – ha lehetséges és biztonságosan végrehajtható – a következőket kell tennie:

 

-     Álljon meg a járművel, állítsa le a motort, ha van akkumulátortelep-főkapcsoló, áramtalanítson!

 

-     Kerüljön minden gyújtóforrást, főleg ne dohányozzon, ne használjon elektronikus cigarettát vagy ahhoz hasonló eszközöket, és ne kapcsoljon be  semmilyen elektromos berendezést!

 

-     Értesítse a megfelelő beavatkozó, kárelhárító szolgálato(ka)t, adjon meg minden lehetséges felvilágosítást a balesetről, illetve a rendkívüli eseményről és az érintett veszélyes anyagról!

 

-     Vegye fel a fényvisszaverő mellényt (ruházatot), és a megfelelő helyre állítsa fel a figyelmeztető jelzőket!

 

-     Készítse elő a fuvarokmány(oka)t, hogy a beavatkozóknak azonnal átadhassa, ha megérkeznek!

 

-     A kifolyt, kiszóródott anyagba ne lépjen bele és ne nyúljon hozzá, tartózkodjon a szél felőli oldalon, hogy a füstöt, a port, a gőzt vagy a párát nehogy belélegezze!

 

-     Ha a gumiabroncsnál, a fékberendezésnél vagy a motortérben kezdődő, kis mértékű tüzet észlel, kísérelje meg eloltani a tűzoltó készülékkel, de csak ha biztonságosan meg tudja tenni!

 

-     A rakománytérben keletkező tűz oltását a jármű személyzetének tilos megkísérelnie!

 

-     Ha biztonságosan megoldható, a járművön található eszközökkel próbálja megakadályozni, hogy az anyag a felszíni vizekbe, a talajba vagy a csatornahálózatba szivárogjon, illetve a kiömlött, kiszóródott anyagot próbálja felfogni!

 

-        Húzódjon távolabbra a baleset vagy veszély helyszínétől, figyelmeztessen másokat is, hogy maradjanak távol, kövesse a beavatkozó, kárelhárító szolgálat(ok) utasításait, illetve tanácsait!

 

-     Ha szennyeződött a ruhája, vegye le, és a szennyeződött védőeszközökkel együtt biztonságosan helyezze el!




Kiegészítő útmutatás a járműszemélyzet részére a veszélyes áruk veszélyeinek jellemzőiről osztályonként, valamint az adott körülményektől függő teendőkről

Veszélyességi bárca, nagybárca

A veszély jellemzői

Kiegészítő útmutatás

(1)

(2)

(3)

Robbanóanyagok és -tárgyak

Többféle tulajdonság és hatás lehetséges, például:

    az egész tömeg felrobbanása;

    repeszdarabok kivetődése, szétröpülése;

    erőteljes égés vagy hőfejlődés;

    erős fény- vagy hanghatás;

    füst képződés.

Rázkódásra, ütődésre, hőre érzékeny.

Húzódjon fedezékbe, de ablak közelébe ne menjen!

 

 

 

 

 

     1             1.5             1.6

Robbanóanyagok és -tárgyak

Csekély tűz- és robbanásveszély.

Húzódjon fedezékbe!

 

 

 

 1.4

Gyúlékony gázok

Tűzveszély.

Robbanásveszély.

A szállító edényzetben nagy nyomás lehet.

Fulladás veszélye.

Égési, fagyási sérülést okozhat.

Hő hatására a szállító edényzet szétrobbanhat.

Húzódjon fedezékbe!

Kerülje a mélyebben fekvő területeket!

 

 

 

2.1

Nem gyúlékony, nem mérgező gázok

Fulladás veszélye.

A szállító edényzetben nagy nyomás lehet.

Fagyási sérülést okozhat.

Hő hatására a szállító edényzet szétrobbanhat.

Húzódjon fedezékbe!

Kerülje a mélyebben fekvő területeket!

 

 

 

2.2

Mérgező gázok

Mérgezésveszély.

A szállító edényzetben nagy nyomás lehet.

Égési, fagyási sérülést okozhat.

Hő hatására a szállító edényzet szétrobbanhat.

Használjon légzésvédő maszkot (menekülőkámzsát)!

Húzódjon fedezékbe!

Kerülje a mélyebben fekvő területeket!

 

 

 

2.3

Gyúlékony folyékony anyagok

Tűzveszély.

Robbanásveszély.

Hő hatására a szállító edényzet szétrobbanhat.

Húzódjon fedezékbe!

Kerülje a mélyebben fekvő területeket!

 

 

 

 

3

Gyúlékony  szilárd anyagok,

önreaktív anyagok, polimerizálódó anyagok és

szilárd, érzéketlenített robbanóanyagok

Tűzveszély.

Gyúlékony vagy éghető; hő, szikra vagy láng 

    hatására meggyulladhat.

Önreaktív anyagot tartalmazhat, ami hőfejlődéssel 

 járó bomlásra hajlamos:

   hő hatására, vagy

   más anyagokkal (pl. savakkal, nehézfém

     vegyületekkel, aminokkal) érintkezve, vagy 

   súrlódás vagy rázkódás hatására.

 Ilyenkor egészségre ártalmas vagy gyúlékony gázok, gőzök keletkezhetnek, illetve öngyulladás is bekövetkezhet.

Hő hatására a szállító edényzet szétrobbanhat.

Az érzéketlenített robbanóanyag felrobbanhat, ha csökken az érzéketlenítőszer mennyisége.

 

 

 

 

 

  4.1

Öngyulladásra hajlamos anyagok

Öngyulladás miatt tűzveszély áll fenn, ha a szállító edényzet megsérül vagy ha a tartalma kiömlik.

Vízzel hevesen reagálhat.

 

 

                   

                         4.2

Vízzel érintkezve gyúlékony gázokat fejlesztő anyagok

Ha vízzel érintkezik, tűz- és robbanásveszélyes.

A kiömlött, kiszóródott anyagot óvni kell a nedvességtől, le kell takarni!

 

 

 

4.3

 

Kiegészítő útmutatás a járműszemélyzet részére a veszélyes áruk veszélyeinek jellemzőiről osztályonként, valamint az adott körülményektől függő teendőkről


Veszélyességi bárca, nagybárca

A veszély jellemzői

Kiegészítő útmutatás

(1)

(2)

(3)

Gyújtó hatású (oxidáló) anyagok

Ha gyúlékony vagy éghető anyaggal érintkezik, heves reakció, gyulladás és robbanás veszélye.

Ne keveredjen gyúlékony vagy éghető anyaggal (pl. fűrészporral)!

 

 

 

 

 

5.1

Szerves peroxidok

Hőfejlődéssel járó bomlás veszélye áll fenn:

   magas hőmérsékleten, vagy

   más anyagokkal (pl. savakkal, nehézfém 

      vegyületekkel, aminokkal) érintkezve, vagy 

   súrlódás vagy rázkódás hatására.

Ilyenkor egészségre ártalmas vagy gyúlékony gázok, gőzök keletkezhetnek, illetve öngyulladás is bekövetkezhet.

Ne keveredjen gyúlékony vagy éghető anyaggal (pl. fűrészporral)!

 

 

 

 

5.2

Mérgező anyagok

Belélegzés, lenyelés vagy bőrrel való érintkezés esetén mérgezés veszélye.

Veszélyezteti a vízi környezetet (a felszíni vizeket,     a talajt) és a csatornahálózatot.

Használjon légzésvédő maszkot (menekülőkámzsát)!

 

 

 

 

 

6.1

Fertőző anyagok

Fertőzés veszélye.

Súlyos emberi vagy állati megbetegedést okozhat.

Veszélyezteti a vízi környezetet (a felszíni vizeket,   a talajt) és a csatornahálózatot.

 

 

 

6.2

Radioaktív anyagok

Külső és belső sugárterhelés veszélye.

 

A lehető legrövidebb ideig tartózkodjon a sugárzó anyagot tartalmazó rakomány közelében!

 

 

 

 
 

                  

Hasadó anyagok

Nukleáris láncreakció bekövetkezésének veszélye.

 

  7E

Maró anyagok

A maró hatás miatt égési sérülést okozhat.

Az ilyen anyagok egymással, vízzel vagy más anyagokkal hevesen reagálhatnak.

A kiömlött anyag maró gőzöket fejleszthet.

Veszélyezteti a vízi környezetet (a felszíni vizeket,   a talajt) és a csatornahálózatot.

 

8

Különféle veszélyes anyagok és tárgyak

Égési sérülést okozhat.

Tűzveszély.

Robbanásveszély.

Veszélyezteti a vízi környezetet (a felszíni vizeket,   a talajt) és a csatornahálózatot.

 

9

9A

1. megjegyzés: Ha többféle veszélye van az anyagnak, vagy többféle anyag van a rakományban az összes rájuk vonatkozó leírást figyelembe kell venni.

2. megjegyzés: A táblázat (3) oszlopában feltüntetett kiegészítő útmutatás a szállított anyag osztályának és a szállítóeszköznek megfelelően adaptálható.


 




Kiegészítő útmutatás a járműszemélyzet részére a veszélyes áruk veszélyeinek jellemzőiről az alkalmazott jelölések szerint, valamint az adott körülményektől függő teendőkről

Jelölés

A veszély jellemzői

Kiegészítő útmutatás

(1)

(2)

(3)

 

 

Környezetre veszélyes anyag

Veszélyezteti a vízi környezetet (a felszíni vizeket,   a talajt) és a csatornahálózatot.

 

 

 

 

 


Magas hőmérsékletű anyag

A magas hő égési sérülést okozhat.

Ne érjen hozzá a szállítóegység forró részeihez és a kiömlött anyaghoz!

 

 

 

 

Személyi védőeszközök és egyéb felszerelések

az általános tennivalók és az egyes veszélyek fennállása esetén teendők végrehajtásához, melyeket az ADR 8.1.5 szakasza szerint a szállítóegységen kell tartani

 

A következő felszerelést mindig a szállítóegységen kell tartani:

               -        minden járműre egy, a jármű legnagyobb megengedett össztömegének és a

                        kerekek átmérőjének megfelelő méretű kerék kitámasztó éket;

               -        két, önmagában megálló figyelmeztető jelzőt;

               -        szemöblítő folyadékota); valamint

 

               a járműszemélyzet minden tagja részére:

 

               -        fényvisszaverő mellényt (ruházatot);

               -        hordozható világítókészüléket;

               -        egy pár védőkesztyűt; valamint

               -        a szem védelmére alkalmas eszközt.

 

Bizonyos osztályokhoz a következő kiegészítő felszerelés szükséges a szállítóegységen:

                 -      a 2.3 vagy a 6.1 veszélyességi bárca, illetve nagybárca használata esetén a járműszemélyzet minden tagja részére légzésvédő maszk (menekülő-kámzsa);

               -        lapátb) ;

               -        csatornanyílás lefedésére alkalmas eszközb);

               -        gyűjtőedényb).

 

 

 

 

a)     Nem szükséges, ha az 1, 1.4, 1.5, 1.6, 2.1, 2.2 vagy 2.3 számú veszélyességi bárca, illetve nagybárca van a küldeményen.

b)  Csak szilárd és folyékony anyagoknál szükséges, ha a 3, 4.1, 4.3, 8 vagy 9 számú veszélyességi bárca, illetve nagybárca van a küldeményen.

 


5.4.3.5             A Szerződő Feleknek meg kell küldeniük az ENSZ EGB Titkárságra az ezen szakasz szerinti írásbeli utasítás nemzeti nyelvű hivatalos fordítását. Az ENSZ EGB Titkárság minden Szerződő Fél számára elérhetővé teszi a kapott írásbeli utasítások nemzeti nyelvű változatait.

5.4.4                A veszélyes áru szállítási információk megőrzése

5.4.4.1             A feladónak és a szállítónak, fuvarozónak az ADR-ben meghatározott veszélyes áru fuvar­okmányt, kiegészítő információkat és okmányokat legalább három hónapig meg kell őrizniük

5.4.4.2             Ha az okmányokat elektronikusan vagy számítógéprendszerben tárolják, a feladónak és a szállítónak, fuvarozónak ki kell tudni nyomtatni.

5.4.5                Multimodális veszélyes áru nyomtatvány minta

Nyomtatvány minta, amely a veszélyes áruk multimodális szállításánál egyesített veszélyes áru nyilatkozatként és konténer megrakási bizonyítványként használható.



 

 

 

 

 

 

* Magyarországon kihirdette a 25/1989. (III. 17.) MT rendelet.