1.6 FEJEZET

ÁTMENETI ELŐÍRÁSOK

1.6.1                Általános előírások

1.6.1.1             Az ADR anyagai és tárgyai – más előírás hiányában – 2021. június 30-ig az ADR 2020. december 31-ig érvényes előírásai szerint is szállíthatók.

1.6.1.2             (törölve)

1.6.1.3             Azok az 1 osztályba tartozó anyagok és tárgyak, amelyek valamely Szerződő Fél fegyveres erőihez tartoznak és amelyeket 1990. január 1-je előtt az ADR akkor érvényes előírásainak megfelelően csomagoltak, 1990. január 1-je után is szállíthatók, amennyiben a csomagolások sértetlenek és a fuvarokmányba tett bejegyzés szerint ezek 1990. január 1-je előtt csomagolt katonai áruk. Az erre az osztályra 1990. január 1-jétől érvényes egyéb előírásokat be kell tartani.

1.6.1.4             Azok az 1 osztályba tartozó anyagok és tárgyak, amelyeket 1990. január 1-je és 1996. december 31-e között az ADR ezen időszakban érvényes előírásainak megfelelően csomagoltak, 1997. január 1-je után is szállíthatók, amennyiben a csomagolások sértetlenek és a fuvarokmányba tett bejegyzés szerint ezek az 1 osztályba tartozó olyan áruk, amelyeket 1990. január 1-je és 1996. december 31-e között csomagoltak.

1.6.1.5             (fenntartva)

1.6.1.6             Azok az IBC-k, amelyeket 2003. január 1-je előtt az ADR 2001. június 30-ig érvényes 3612 szélzetszáma (1) bekezdése szerint gyártottak, de a 6.5.2.1.1 pont szerinti betűk, számok és jelek magassága nem felel meg a 2001. július 1-től érvényes előírásoknak, továbbra is használhatók.

1.6.1.7             Azok a típusjóváhagyások, amelyeket a nagy vagy közepes molekulatömegű polietilénből gyártott hordókra, kannákra, ill. összetett csomagolóeszközökre a 6.1.5.2.6 pont 2004. december 31-ig érvényes előírásai alapján 2005. július 1-je előtt adtak ki, de nem felelnek meg a 4.1.1.21 bekezdés követelményeinek, 2009. december 31-ig érvényesek. Az e típusjóváhagyások alapján gyártott és jelöléssel ellátott csomagolóeszközök a 4.1.1.15 bekezdésben meghatározott felhasználási időtartamuk leteltéig használhatók.

1.6.1.8             Az 5.3.2.2 bekezdés 2004. december 31-ig érvényes követelményeinek megfelelő narancs­sárga táblák továbbra is használhatók, feltéve, hogy az 5.3.2.2.1 és az 5.3.2.2.2 pont azon követelményeit, amelyek szerint a táblának, a számoknak és a betűknek rögzítve kell maradniuk, bármilyen helyzetben van is a jármű, betartják.

1.6.1.9             (törölve)

1.6.1.10           (törölve)

1.6.1.11           Azok a típusjóváhagyások, amelyeket 2007. július 1-e előtt, a 6.1.6.1 bekezdés a) pontjának 2006. december 31-ig érvényes követelményei alapján adtak ki nagy és közepes molekula­tömegű polietilénből gyártott hordókra, kannákra, összetett csomagolóeszközökre, ill. nagy molekulatömegű polietilénből gyártott IBC-kre, de amelyek nem felelnek meg a 6.1.6.1 bekezdés a) pont 2007. január 1-től érvényes követelményeinek, továbbra is érvényesek.

1.6.1.12

1.6.1.13           (törölve)

1.6.1.14           Azok az IBC-k, amelyeket 2011. január 1-je előtt olyan gyártási típus alapján gyártottak, amelyen nem végezték el a 6.5.6.13 bekezdés szerinti rázóvizsgálatot, vagy amelyeknek az ejtési próba időpontjában nem kellett kielégíteni a 6.5.6.9.5 d) pont kritériumait, továbbra is használhatók.

1.6.1.15           A 2011. január 1-je előtt gyártott, átalakított, ill. javított IBC-ken nem szükséges feltüntetni a 6.5.2.2.2 pont szerinti legnagyobb megengedett halmazolási terhelést. Az ilyen IBC-k a 6.5.2.2.2 pont szerinti jelölés nélkül 2010. december 31-e után is használhatók, de ha ezen időpont után az IBC-t átalakítják vagy javítják, akkor el kell látni a 6.5.2.2.2 pont szerinti jelöléssel. Azok a 2011. január 1-je és 2016. december 31-e között gyártott, átalakított, ill. javított IBC-k, amelyeken a megengedett legnagyobb halmazolási terhelés a 6.5.2.2.2 pont 2014. december 31-ig érvényes előírása szerint van jelölve, továbbra is használhatók.

1.6.1.16           (törölve)

1.6.1.17

1.6.1.18           (törölve)

1.6.1.19           (törölve)

1.6.1.20           (törölve)

1.6.1.21           (törölve)

1.6.1.22           (törölve)

1.6.1.23           A 2011. július 1-je előtt, a 8.1.4.3 bekezdés 2010. december 31-ig érvényes előírásai szerint gyártott tűzoltó készülékek továbbra is használhatók.

1.6.1.24           (törölve)

1.6.1.25           (törölve)

 1.6.1.26          A 2014. január 1-je előtt gyártott vagy átalakított nagycsomagolások, amelyek nem felelnek meg a 6.6.3.1 bekezdésnek a betűk, számok és jelképek magasságra vonatkozó, 2013. január 1-jétől érvényes követelményeinek, továbbra is használhatók. Azokon a nagycsomago­lásokon, amelyeket 2015. január 15. előtt gyártottak vagy alakítottak át, nem szükséges a 6.6.3.3 bekezdés szerinti, megengedett legnagyobb halmazolási terhelési jelölést feltüntetni. Az ilyen, a 6.6.3.3 bekezdés szerint nem jelölt nagycsomagolásokat 2014. december 31. után is lehet használni, de ha ezen időpont után átalakítják, a 6.6.3.3 bekezdés szerint jelölni kell. Azok a 2011. január 1-je és 2016. december 31-e között gyártott vagy átalakított nagycsoma­golások, amelyeken a megengedett legnagyobb halmazolási terhelés a 6.6.3.3 bekez­dés 2014. december 31-ig érvényes előírása szerint van jelölve, továbbra is használhatók.

1.6.1.27           A 2013. július 1-je előtt gyártott, berendezések vagy gépek szerves részét képező, UN 1202, 1203, 1223, 1863 vagy 3475 tétel alá tartozó folyékony tüzelőanyagot tartalmazó tároló edények, amelyek nem felelnek meg a 3.3 fejezet 2013. január 1-jétől érvényes 363 külön­leges előírása a) pontja követelményeinek, továbbra is használhatók.

1.6.1.28           (törölve)

1.6.1.29           Azok a lítium cellák és akkumulátorok, amelyeket a Vizsgálatok és kritériumok kézikönyv 3. átdolgozott kiadásának 1. módosítása 38.3 pontja (vagy a típus vizsgálat idején érvényes bár­mely további átdolgozása vagy módosítása) követelményeinek megfelelő típus alapján gyár­tottak, továbbra is szállíthatók, hacsak az ADR–ben nincs másként előírva.

                        A 2003. július 1-je előtt, a Vizsgálatok és kritériumok kézikönyv 3. átdolgozott kiadásának követelményei szerint gyártott lítium cellák és akkumulátorok továbbra is szállíthatók, ha az összes többi vonatkozó követelményt betartják.

1.6.1.30           (törölve)

1.6.1.31           (törölve)

1.6.1.32           (törölve)

1.6.1.33           A 2014. január 1-je előtt gyártott UN 3499 kettős rétegű villamos kondenzátorokon az energiatároló-kapacitás (Wh-ban) 3.3 fejezet 361 különleges előírása e) pontja által előírt feltüntetése nem szükséges.

1.6.1.34           A 2016. január 1-je előtt gyártott UN 3508 aszimmetrikus kondenzátorokon az energia­tároló-kapacitás (Wh-ban) 3.3 fejezet 372 különleges előírása c) pontja által előírt feltün­te­tése nem szükséges.

1.6.1.35           (törölve)

1.6.1.36           (törölve)

1.6.1.37           (fenntartva)

1.6.1.38           A Szerződő Felek 2018. december 31-ig bocsáthatnak ki olyan veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadó bizonyítványt, amely az 1.8.3.18 pont 2017. január 1-től érvényes előírásai helyett a 2016. december 31-ig érvényes mintának felelnek meg. Ezek a bizonyítványok az öt éves érvényességük lejártáig tovább használhatók.

1.6.1.39           (törölve)

1.6.1.40           (törölve)

1.6.1.41           Az ADR 2017. január 1-től érvényes követelményeitől eltérően, a 4.1.4.3 bekezdés LP02 csomagolási utasítás 2016. december 31-ig érvényes L2 különleges csomagolási előírása szerinti, III csomagolási csoport igénybevételi szintjének megfelelő nagycsomagolások az UN 1950 tételhez 2022. december 31-ig használhatók.

1.6.1.42           (törölve)

1.6.1.43           Azok a 2016. december 31-ig érvényes ADR előírásoknak megfelelő, 2017. július 1-je előtt forgalomba helyezett (vagy használatba vett), a 3.3 fejezet 388 és 669 különleges előírásában említett járművek és a szállítás alatti használatra szánt berendezéseik, amelyek olyan lítium cellákat és akkumulátorokat tartalmaznak, amelyek nem felelnek meg a 2.2.9.1.7 pont előírásainak, a 3.3 fejezet 666 különleges előírása szerint rakományként továbbra is szállíthatók.

1.6.1.44           Azoknak a vállalkozásoknak, amelyek a veszélyes áruk szállításában csak feladóként vesznek részt és a 2018. december 31-ig érvényes előírások alapján nem kellett biztonsági tanácsadót kinevezniük, az 1.8.3.1 bekezdés 2019. január 1-től érvényes előírásaitól eltérően legkésőbb 2022. december 31-ig kell biztonsági tanácsadót kinevezniük.

1.6.1.45           A Szerződő Felek 2020. december 31-ig bocsáthatnak ki olyan veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadó bizonyítványt, amely az 1.8.3.18 pont 2019. január 1-től érvényes előírásai helyett a 2018. december 31-ig érvényes mintának felelnek meg. Ezek a bizonyítványok az öt éves érvényességük lejártáig tovább használhatók.

1.6.1.46           Az ebben a mellékletben nem szereplő gépek és készülékek szállítása, amelyek szerkezetükben vagy működtető elemeikben veszélyes árut tartalmaznak és ezért az UN 3363, 3537, 3538, 3539, 3540, 3541 3542, 3543 3544, 3545, 3546, 3547 vagy 3548 tétel alá vannak sorolva, és amelyek a 2018. december 31-ig érvényes 1.1.3.1 bekezdés b) pont szerint mentesültek az ADR előírásai alól, 2022. december 31-ig tobább mentesülnek az ADR előírásai alól, feltéve, hogy a veszélyes áru normális szállítási feltételek melletti kiszabadulásának megakadályozására szükséges intézkedéseket megtették.

1.6.1.47           (törölve)

1.6.1.48           A 9.1.3.5 bekezdés szerinti, 2020. december 31-ig érvényes mintának megfelelő bizonyos veszélyes árut szállító járművek részére 2021. július 1-ig kibocsátott jóváhagyási igazolások továbbra is használhatók.

1.6.2                Nyomástartó tartályok és a 2 osztály anyagaihoz használt tartályok

1.6.2.1             Azok az 1997. január 1-je előtt gyártott tartályok, amelyek az ADR 1997. január 1-jétől érvényes előírásainak nem felelnek meg, de amelyek szállítása az ADR 1996. december 31-ig érvényes előírásai szerint engedélyezett volt, ezen időpont után is szállíthatók, ameny­nyiben a P200 és a P203 csomagolási utasításban előírt időszakos vizsgálatok alapján meg­felelnek.

1.6.2.2             (törölve)

1.6.2.3             A 2003. január 1-je előtt gyártott tartályok 2003. január 1-je után is viselhetik azokat a jelöléseket, amelyek a 2002. december 31-ig érvényes követelményeknek felelnek meg.

1.6.2.4             Továbbra is használhatók az olyan műszaki szabályzat szerint, korábban tervezett és gyártott nyomástartó tartályok, amelyet az illetékes hatóság a 6.2.5 szakasz értelmében már nem ismerhet el.

1.6.2.5             Továbbra is használhatók azok a nyomástartó tartályok, ill. zárószerkezeteik, amelyeket olyan, a gyártásukkor érvényes szabványok szerint terveztek és gyártottak (lásd a 6.2.4 szakaszt), amelyek az ADR akkor érvényes előírásai szerint alkalmazhatók voltak, kivéve, ha ezt valamely különleges átmeneti előírás korlátozza.

1.6.2.6             Azok a nem a 2 osztályba tartozó anyagokhoz használt nyomástartó tartályok, amelyeket a 4.1.4.4 bekezdés 2008. december 31-ig érvényes előírásai szerint, 2009. július 1-je előtt gyártottak, és amelyek nem felelnek meg a 4.1.3.6 bekezdés 2009. január 1-től érvényes előírásainak, továbbra is használhatók, amennyiben a 4.1.4.4 bekezdés 2008. december 31-ig érvényes többi előírását is betartják.

1.6.2.7             (törölve)

1.6.2.8             (törölve)

1.6.2.9             A 4.1.4.1 bekezdés P200 csomagolási utasítás 10) pont v különleges előírása 2010. december 31-ig érvényes követelményeit az ADR Szerződő Felek a 2015. január 1-je előtt gyártott palackokra alkalmazhatják.

1.6.2.10           Az UN 1011, 1075, 1965, 1969, ill. 1978 tétel alá tartozó gázok szállítására szolgáló, újra­tölthető hegesztett acélpalackok, amelyekre a 4.1.4.1 bekezdés P200 csomagolási utasítás 2010. december 31-ig érvényes 10) pont v különleges előírása szerint a szállító ország(ok) illetékes hatóságai 15 évenkénti időszakos vizsgálatot engedélyeztek, továbbra is ezen elő­írások szerint vethetők alá időszakos vizsgálatnak.

1.6.2.11           Azokat a 2013. január 1-je előtt gyártott és szállításra előkészített gázpatronokat, amelyek megfelelőség-értékelésére az 1.8.6, 1.8.7, ill. 1.8.8 szakasz előírásait nem alkalmazták, ezen időpont után is szállíthatók, amennyiben az ADR minden más, vonatkozó előírását betartják.

1.6.2.12           A kármentő nyomástartó tartályok 2013. december 31-ig a nemzeti előírások alapján is gyárthatók és hagyhatók jóvá. A 2014. január 1-je előtt, nemzeti előírások szerint gyártott és jóváhagyott kármentő nyomástartó tartályok a használat szerinti ország(ok) illetékes ható­ságainak jóváhagyásával továbbra is használhatók.

1.6.2.13           A 2015. július 1-je utáni következő időszakos vizsgálatukig tovább használhatók azok a 2013. július 1-je előtt gyártott palackkötegek, amelyek nem a 6.2.3.9.7.2 és a 6.2.3.9.7.3 pont 2013. január 1-jétől érvényes előírásai, illetve a 6.2.3.9.7.2 pont 2015. január 1-jétől érvényes előírásai szerint vannak jelölve.

1.6.2.14           A 2016. január 1-je előtt, a 6.2.3 szakasz és a szállítás, ill. használat országának illetékes hatósága által jóváhagyott előírások szerint gyártott palackok, amelyek nem felelnek meg a 4.1.4.1 bekezdés P208 csomagolási utasításának 1) bekezdése által előírt ISO 11513:2011, ill. ISO 9809-1:2010 szabványnak, akkor használhatók adszorbeált gázok szállítására, ha megfelelnek a 4.1.6.1 bekezdés általános csomagolási előírásainak.

1.6.2.15          A 2015. július 1-je utáni következő időszakos vizsgálatukig tovább használhatók azok a palack­kötegek, amelyeknek 2015. július 1-je előtt volt az időszakos vizsgálatuk és nem a 6.2.3.9.7.3 pont 2015. január 1-jétől érvényes előírásai szerint vannak jelölve.

1.6.2.16           A 6.2.3.5.1 pont 3. megjegyzésének 2020. december 31-ig érvényes előírásai 2022. december 31-ig továbbra is alkalmazhatók.

1.6.3                Rögzített tartányok (tartányjárművek), leszerelhető tartányok és battériás jár­művek

1.6.3.1             Azok a rögzített tartányok (tartányjárművek), leszerelhető tartányok és battériás járművek, amelyeket az 1978. október 1-jétől alkalmazandó előírások életbelépése előtt gyártottak, továbbra is használhatók, ha a tartány szerelvényei kielégítik a 6.8 fejezet követelményeit. A tartányok falvastagságát – a 2 osztály mélyhűtött, cseppfolyósított gázainak szállítására használt tartányok kivételével – szerkezeti acélból gyártott tartánynál legalább 0,4 MPa (4 bar) tervezési nyomásra (túlnyomásra), alumíniumból és alumínium-ötvözetből gyártott tartánynál legalább 200 kPa (2 bar) tervezési nyomásra (túlnyomásra) kell méretezni. Nem kör keresztmetszetű tartányoknál a számítás alapjául szolgáló átmérőt olyan körből kell meghatározni, amelynek területe egyenlő a tartány tényleges keresztmetszeti területével.

1.6.3.2             Az időszakos vizsgálatokat az átmeneti előírások szerint tovább használt rögzített tartányok (tartányjárművek), leszerelhető tartányok és battériás járművek esetén a 6.8.2.4 és a 6.8.3.4 bekezdés előírásai és az egyes osztályokra vonatkozó különleges előírások szerint kell végrehajtani. Hacsak a korábbiakban nagyobb próbanyomás nem volt előírva, az alumíniumból és alumíniumötvözetből gyártott tartányoknál elegendő a 200 kPa (2 bar) próbanyomás (túlnyomás).

1.6.3.3             Azok a rögzített tartányok (tartányjárművek), leszerelhető tartányok és battériás járművek, amelyek az 1.6.3.1 és az 1.6.3.2 bekezdés szerinti átmeneti előírásoknak megfelelnek, 1993. szeptember 30-ig tovább használhatók olyan veszélyes áruk szállítására, amelyekre eredetileg engedélyezték. Ez az átmeneti időszak nem érvényes a 2 osztályba tartozó anyagok szállítására használt rögzített tartányokra (tartányjárművekre), leszerelhető tartányokra és battériás járművekre, sem az olyan rögzített tartányokra (tartányjárművekre), leszerelhető tartányokra és battériás járművekre, amelyeknek falvastagsága és szerelvényei megfelelnek a 6.8 fejezet előírásainak.

1.6.3.4             a)    Azok az 1985. május 1-je előtt, az ADR 1978. október 1-je és 1985. április 30-a között érvényes előírásai szerint gyártott rögzített tartányok (tartányjárművek), leszerelhető tartányok és battériás járművek, amelyek nem felelnek meg az 1985. május 1-jétől érvényes előírásoknak, ezt az időpontot követően továbbra is használhatók.

b)    Azok a rögzített tartányok (tartányjárművek), leszerelhető tartányok és battériás járművek, amelyeket az 1985. május 1-je és az 1988. január 1-jétől alkalmazandó előírások életbelépése közötti időben, az akkor érvényes ADR előírások szerint gyártottak, továbbra is használhatók.

1.6.3.5             Azok az 1993. január 1-je előtt, az 1992. december 31-ig érvényes előírások szerint gyártott rögzített tartányok (tartányjárművek), leszerelhető tartányok és battériás járművek, amelyek nem felelnek meg az 1993. január 1-jétől érvényes előírásoknak, továbbra is használhatók.

1.6.3.6             a)    Azoknak a rögzített tartányoknak (tartányjárműveknek), leszerelhető tartányoknak és battériás járműveknek, amelyeket 1978. január 1-je és 1984. december 31-e között gyártottak, amennyiben 2004. december 31-e után is használják, meg kell felelniük az 1990. január 1-jétől érvényes 211 127 szélzetszám (5) bekezdésének a falvastagság és a sérülések elleni védelem tekintetében.

b)    Azoknak a rögzített tartányoknak (tartányjárműveknek), leszerelhető tartányoknak és battériás járműveknek, amelyeket 1985. január 1-je és 1989. december 31-e között gyártottak, amennyiben 2010. december 31-e után is használják, meg kell felelniük az 1990. január 1-jétől érvényes 211 127 szélzetszám (5) bekezdésének a falvastagság és a sérülések elleni védelem tekintetében.

1.6.3.7             Azok az 1999. január 1-je előtt, az 1998. december 31-ig érvényes előírások szerint gyártott rögzített tartányok (tartányjárművek), leszerelhető tartányok és battériás járművek, amelyek nem felelnek meg az 1999. január 1-jétől érvényes előírásoknak, továbbra is használhatók.

1.6.3.8             Amikor az ADR módosítása következtében egyes gázok helyes szállítási megnevezése módosul, a táblán, ill. a tartányon (lásd a 6.8.3.5.2, ill. a 6.8.3.5.3 pontot) nem szükséges a megnevezést módosítani, amennyiben a gáz(ok) megnevezését a rögzített tartányon (tartányjárművön), leszerelhető tartányon, battériás járművön vagy a rajtuk levő táblán [lásd a 6.8.3.5.6 b) és c) pontot] a következő időszakos vizsgálat során módosítják.

1.6.3.9 -1.6.3.10          (fenntartva)

1.6.3.11           Azok az 1997. január 1-je előtt, az 1996. december 31-ig érvényes előírások szerint gyártott rögzített tartányok (tartányjárművek) és leszerelhető tartányok, amelyek nem felelnek meg a 211 332 és a 211 333 szélzetszám 1997. január 1-jétől érvényes előírásainak, továbbra is használhatók.

1.6.3.12           (fenntartva)

1.6.3.13           (törölve)

1.6.3.14           (fenntartva)

1.6.3.15           (törölve)

1.6.3.16           Azoknál a 2007. január 1-je előtt gyártott rögzített tartányoknál (tartányjárműveknél), leszerelhető tartányoknál és battériás járműveknél, amelyek nem felelnek meg a 4.3.2 szakasz, a 6.8.2.3, a 6.8.2.4 és a 6.8.3.4 bekezdés tartány-vizsgálati könyvre (gépkönyvre) vonatkozó előírásainak, a tartány-vizsgálati könyvhöz (gépkönyvhöz) szükséges dokumentumokat legkésőbb a 2007. június 30. utáni első időszakos vizsgálat időpontjától kezdődően kell megőrizni.

1.6.3.17           (törölve)

1.6.3.18           Azok a 2003. január 1-je előtt, a 2001. június 30-ig érvényes előírások szerint gyártott rögzített tartányok (tartányjárművek), leszerelhető tartányok, és battériás járművek, amelyek nem felelnek meg a 2001. július 1-jétől érvényes előírásoknak, továbbra is használhatók, amennyiben a megfelelő tartánykódhoz való hozzárendelésük megtörtént.

1.6.3.19           Azok a 2003. január 1-je előtt, a 6.8.2.1.21 pont 2002. december 31-ig érvényes előírásai szerint gyártott rögzített tartányok (tartányjárművek) és leszerelhető tartányok, amelyek nem felelnek meg a 2003. január 1-jétől érvényes előírásoknak, továbbra is használhatók.

1.6.3.20           Azok a 2003. július 1-je előtt, a 2002. december 31-ig érvényes előírások szerint gyártott rögzített tartányok (tartányjárművek) és leszerelhető tartányok, amelyek nem felelnek meg a 6.8.2.1.7 pont 2003. január 1-jétől érvényes követelményeinek és a 6.8.4 szakasz b) pont TE15 különleges előírása 2003. január 1-jétől 2006. december 31-ig érvényes követel­ményeinek, továbbra is használhatók.

1.6.3.21           (törölve)

1.6.3.22

1.6.3.24           (fenntartva)

1.6.3.25           (törölve)

1.6.3.26           Azok a 2007. január 1-je előtt, a 2006. december 31-ig érvényes előírások szerint gyártott rögzített tartányok (tartányjárművek) és leszerelhető tartányok, amelyek nem felelnek meg a külső tervezési nyomás feltüntetésére vonatkozóan a 6.8.2.5.1 pont 2007. január 1-től érvényes előírásainak, továbbra is használhatók.

1.6.3.27

1.6.3.29           (fenntartva)

1.6.3.30           Azok a 2005. július 1-je előtt, a 2004. december 31-ig érvényes előírások szerint gyártott, hulladékok szállítására szolgáló, vákuummal üzemelő rögzített tartányok (tartányjárművek) és leszerelhető tartányok, amelyek nem felelnek meg a 6.10.3.9 bekezdés 2005. január 1-jétől érvényes előírásainak, továbbra is használhatók.

1.6.3.31           Továbbra is használhatók azok a rögzített tartányok (tartányjárművek), leszerelhető tartá­nyok és battériás jármű elemeit képező tartányok, amelyeket olyan, a gyártásukkor érvényes műszaki szabályzat szerint terveztek és gyártottak, amelyet a 6.8.2.7 bekezdés akkor érvényes előírásai szerint az illetékes hatóság általelismert volt.

1.6.3.32           Továbbra is használhatók azok a rögzített tartányok (tartányjárművek) és leszerelhető tartányok, amelyeket 2007. július 1-je előtt, a 2006. december 31-ig érvényes előírások szerint gyártottak, és amelyek a 2006. december 31-ig érvényes 6.8.2.6 bekezdés táblázatában hivatkozott EN 13317:2002 szabvány szerinti (beleértve a szabvány 2007. január 1-jétől már nem elfogadott B Melléklete B.2 táblázatát és ábráját is) búvó­nyílás­fedéllel vannak ellátva, vagy amelyeken a búvó­nyílás­fedél anyaga nem felel meg az EN 13094:2004 szabvány 5.2 cikke követelményeinek.

1.6.3.33           Ha egy rögzített tartány (tartányjármű) vagy leszerelhető tartány már 2009. január 1-je előtt válaszfalakkal vagy hullámtörő lemezekkel legfeljebb 7500 liter űrtartalmú rekeszekre volt osztva, a 6.8.2.5.1 pontban előírt adatok között az űrtartalom adatát nem kell kiegészíteni az „S” szimbólummal mindaddig, amíg a 6.8.2.4.2 pont szerinti, következő időszakos vizsgálatot el nem végzik.

1.6.3.34           Azoknál a cseppfolyósított, ill. mélyhűtött, cseppfolyósított gázok szállítására szolgáló rögzí­tett tartányoknál (tartányjárműveknél) és leszerelhető tartányoknál, amelyek megfelelnek az ADR gyártási követelményeinek, de amelyeket 2009. július 1-je előtt válaszfalakkal vagy hullámtörő lemezekkel 7500 liternél nagyobb űrtartalmú rekeszekre osztottak, a töltési fok – a 4.3.2.2.4 pont előírásától eltérően – a befogadóképesség 20%-ánál nagyobb és 80%-ánál kisebb is lehet.

1.6.3.35           (törölve)

1.6.3.36           Azok a 2011. július 1-je előtt gyártott, cseppfolyósított, nem mérgező, gyúlékony gázok szál­lítására szolgáló rögzített tartányok (tartányjárművek), amelyek belső zárószerkezet helyett visszacsapó szeleppel vannak ellátva és nem felelnek meg a 6.8.3.2.3 bekezdés előírásainak, továbbra is használhatók.

1.6.3.37           (törölve)

1.6.3.38           Továbbra is használhatók azok a rögzített tartányok (tartányjárművek), leszerelhető tar­tányok és battériás járművek, amelyeket olyan, a gyártásukkor érvényes szabványok szerint ter­veztek és gyártottak (lásd a a 6.8.2.6 és a 6.8.3.6 bekezdést), amelyek az ADR akkor érvé­nyes előírásai szerint alkalmazhatók voltak, kivéve, ha ezt valamely különleges átmeneti elő­írás korlátozza.

1.6.3.39           Azok a 2011. július 1-je előtt, a 6.8.2.3.3 bekezdés 2010. december 31-ig érvényes előírásai szerint gyártott rögzített tartányok (tartányjárművek) és leszerelhető tartányok, amelyek a lángzár, ill. lángáthatolást gátló szerkezet helyzete tekintetében nem felelnek meg a 6.8.2.2.3 pont harmadik bekezdése előírásainak, továbbra is használhatók.

1.6.3.40           (törölve)


 

1.6.3.41           A 2013. július 1-je előtt, a 2012. december 31-ig érvényes követelmények szerint gyártott rögzített tartányok (tartányjárművek) és leszerelhető tartányok, amelyek nem felelnek meg a 6.8.2.5.2, ill. a 6.8.3.5.6 pont 2013. január 1-jétől érvényes jelölési előírásainak, a 2013. július 1-je utáni következő időszakos vizsgálatig a 2012. december 31-ig érvényes köve­telmények szerinti jelölést is viselhetik.

1.6.3.42           (törölve)

1.6.3.43           Azok a 2012. január 1-je előtt, a 2012. december 31-ig érvényes előírások szerint gyártott rögzített tartányok (tartányjárművek) és leszerelhető tartányok, amelyek nem felelnek meg a 6.8.2.6 bekezdés EN 14432:2006 és EN 14433:2006 szabványokra vonatkozó 2011. január 1-től érvényes követelményeinek, továbbra is használhatók.

1.6.3.44           Az UN 1202, 1203, 1223, 3475 számú anyagok és az UN 1268 és 1863 alá tartozó repülőgép tüzelőanyagok szállítására szolgáló rögzített tartányok (tartányjárművek) és leszerelhető tar­tányok, amelyekre 2015. július 1-je előtt, a belföldi előírások szerint tervezett és gyártott adalékoló berendezés van szerelve, amely nem felel meg a 3.3 fejezet 664 különleges elő­írá­sa 2015. január 1-jétől érvényes gyártási, jóváhagyási és vizsgálati követelményeinek, csak azon ország(ok) illetékes hatóságának egyetértésével használhatók, amely(ek)ben használják.

1.6.3.45           (fenntartva)

1.6.3.46           Azok a 2017. július 1-je előtt, a 2016. december 31-ig érvényes előírások szerint gyártott rögzített tartányok (tartányjárművek) és leszerelhető tartányok, amelyek nem felelnek meg a 6.8.2.1.23 pont 2017. január 1-től érvényes követelményeinek, továbbra is használhatók.

1.6.3.47           Azok a 2019. július 1-je előtt gyártott rögzített tartányok (tartányjárművek) és leszerelhető tartányok, amelyek a 2018. december 31-ig érvényes előírások szerinti biztonsági szeleppel vannak ellátva, amelyek nem felelnek meg a 6.8.3.2.9 pont utolsó bekezdésében foglalt, a kialakításukra, ill. védelmükre vonatkozó, 2019. január 1-jétől érvényes követelményeknek, a 2021. január 1-je utáni első közbenső vagy időszakos vizsgálatukig tovább használhatók.

1.6.3.48           A 4.3.5 szakasz TU42 különleges előírása 2019. január 1-je előtt érvényes követelményeitől eltérően az alumíniumötvözetből gyártott tartányköpennyel rendelkező (beleértve azokat is, amelyekben védőbélés van) rögzített tartányok (tartányjárművek) és leszerelhető tartányok, amelyeket 2019. január 1-je előtt olyan anyagok szállítására használtak, amelyek pH értéke kisebb, mint 5,0 vagy nagyobb, mint 8,0, az ilyen anyagok szállítására 2026. december 31-ig tovább használhatók.

1.6.3.49           Azok a 2019. július 1-je előtt, a 2018. december 31-ig érvényes előírások szerint gyártott rögzített tartányok (tartányjárművek) és leszerelhető tartányok, amelyek nem felelnek meg a 6.8.2.2.10 pont 2019. január 1-től érvényes, a hasadótárcsa nyitónyomására vonatkozó követelményeinek, továbbra is használhatók.

1.6.3.50           Azok a 2019. július 1-je előtt, a 6.8.2.2.3 pont 2018. december 31-ig érvényes előírásai szerint gyártott rögzített tartányok (tartányjárművek) és leszerelhető tartányok, amelyek nem felelnek meg a 6.8.2.2.3 pont 2019. január 1-től érvényes utolsó bekezdésének a légző­berendezés lángzárjára vonatkozó követelményének, továbbra is használhatók.

1.6.3.51           Azok a 2019. július 1-je előtt, a 2018. december 31-ig érvényes előírások szerint gyártott rögzített tartányok (tartányjárművek) és leszerelhető tartányok, amelyek nem felelnek meg a 6.8.2.1.23 pontnak a tartányfenekek domborított részén lévő hegesztések ellenőrzésére vonatkozó, 2019. január 1-től érvényes követelményének, továbbra is használhatók.

1.6.3.52           Azok a 2019. július 1-je előtt, a 2018. december 31-ig érvényes előírások szerint gyártott rögzített tartányok (tartányjárművek) és leszerelhető tartányok, amelyek nem felelnek meg a 6.8.2.2.11 pont 2019. január 1-től érvényes követelményeinek, továbbra is használhatók.

1.6.3.53           A rögzített tartányokra (tartányjárművekre), leszerelhető tartányokra és battériás járművekre a 6.8.2.3.1 pont 2018. december 31-ig érvényes előírásai szerint, 2019. július 1-je előtt kiadott típus jóváhagyási bizonyítványok, amelyek azonban nem felelnek meg a 6.8.2.3.1 pon a 2019. január 1-jétől érvényes előírásának, mely szerint fel kell tüntetni annak az államnak a jelét, amelynek területén az engedélyt kiadták (a nemzetközi közúti forgalomban részt vevő járművein alkalmazott megkülönböztető jelzését[2])) és egy nyilvántartási számot, továbbra is használhatók.

1.6.3.54

1.6.3.99           (fenntartva)

1.6.3.100         Szálvázas műanyag tartányok

1.6.3.100.1      Azok a szálvázas műanyag tartányok, amelyeket 2002. július 1-je előtt gyártottak a B.1c Függelék 2001. június 30-ig érvényes előírásai alapján, a 2001. július 1-je előtt jóváhagyott gyártási típusnak megfelelően, élettartamuk végéig tovább használhatók, amennyiben a 2001. június 30-ig érvényes minden előírásnak megfeleltek és folyamatosan megfelelnek.     A 2001. június 30-ig érvényes előírások szerint azonban új gyártási típus 2001. július 1-je után nem hagyható jóvá.

1.6.3.100.2     Azok a szálvázas műanyag tartányok, amelyeket 2021. július 1-je előtt, a 2020. december 31-ig érvényes előírások alapján gyártottak, és nem felelnek meg a 6.9.6.1 bekezdésnek a tartánykód jelölésre vonatkozó, 2021. január 1-jétől érvényes előírásainak, a 2021. július 1-je utáni következő időszakos vizsgálatig a 2020. december 31-ig érvényes követelmények szerinti jelölést is viselhetik.

1.6.4                Tankkonténerek, mobil tartányok és MEG-konténerek

1.6.4.1             Azok a tankkonténerek, amelyeket 1988. január 1-je előtt, az 1987. december 31-ig érvényes előírások szerint gyártottak, és nem felelnek meg az 1988. január 1-jétől érvényes előírásoknak, továbbra is használhatók.

1.6.4.2             Azok a tankkonténerek, amelyeket 1993. január 1-je előtt, az 1992. december 31-ig érvényes előírások szerint gyártottak, és nem felelnek meg az 1993. január 1-jétől érvényes előírásoknak, továbbra is használhatók.

1.6.4.3             Azok az 1999. január 1-je előtt, az 1998. december 31-ig érvényes előírások szerint gyártott tankkonténerek, amelyek nem felelnek meg az 1999. január 1-jétől érvényes előírásoknak, továbbra is használhatók.

1.6.4.4             (fenntartva)

1.6.4.5             Amikor az ADR módosítása következtében egyes gázok helyes szállítási megnevezése módosul, a táblán, ill. a tartányon (lásd a 6.8.3.5.2 és a 6.8.3.5.3 pontot) nem szükséges a megnevezést módosítani, amennyiben a gáz(ok) megnevezését a tankkonténeren, a MEG-konténeren vagy a rajtuk levő táblán [lásd a 6.8.3.5.6 b) és c) pontot] a következő időszakos vizsgálat során módosítják.

1.6.4.6             Azok a 2007. január 1-je előtt, a 2006. december 31-ig érvényes előírások szerint gyártott tank­konténerek, amelyek nem felelnek meg a külső tervezési nyomás feltüntetésére vonatkozóan a 6.8.2.5.1 pont 2007. január 1-jétől érvényes előírásainak, továbbra is használhatók.

1.6.4.7             Azok az 1997. január 1-je előtt, az 1996. december 31-ig érvényes előírások szerint gyártott tankkonténerek, amelyek nem felelnek meg a 212 332 és a 212 333 szélzetszám 1997. január 1-jétől érvényes előírásainak, továbbra is használhatók.

1.6.4.8             (fenntartva)

1.6.4.9             Továbbra is használhatók azok a tankkonténerek és MEG-konténerek, amelyeket olyan, a gyártásukkor érvényes műszaki szabályzat szerint terveztek és gyártottak, amelyet a 6.8.2.7 bekezdés akkor érvényes előírásai szerint az illetékes hatóság által elismert volt.

1.6.4.10           (törölve)

1.6.4.11           (fenntartva)

1.6.4.12           Azok a 2003. január 1-je előtt, a 2001. június 30-ig érvényes előírások szerint gyártott tankkonténerek és MEG-konténerek, amelyek nem felelnek meg a 2001. július 1-jétől érvényes előírásoknak, tovább használhatók.

A megfelelő tartánykódot és – ha van – a 6.8.4 szakasz szerinti különleges előírások TC és TE betűkből és számokból álló kódjait ezeken is fel kell tüntetni.

1.6.4.13           Azok a 2003. július 1-je előtt, a 2002. december 31-ig érvényes előírások szerint gyártott tankkonténerek, amelyek nem felelnek meg a 6.8.2.1.7 pont 2003. január 1-jétől érvényes követelményeinek és a 6.8.4 szakasz b) pont TE15 különleges előírása 2003. január 1-jétől 2006. december 31-ig érvényes követelményeinek, továbbra is használhatók.

1.6.4.14           (fenntartva)

1.6.4.15           (törölve)

1.6.4.16           (törölve)

1.6.4.17           (törölve)

1.6.4.18           Azoknál a 2007. január 1-je előtt gyártott tankkonténereknél és MEG-konténereknél, amelyek nem felelnek meg a 4.3.2 szakasz, a 6.8.2.3, a 6.8.2.4 és a 6.8.3.4 bekezdés tartány-vizsgálati könyvre (gépkönyvre) vonatkozó előírásainak, a tartány-vizsgálati könyvhöz (gépkönyvhöz) szükséges dokumentumokat legkésőbb a 2007.június 30. utánielső időszakos vizsgálat időpontjától kezdődően kell megőrizni.

1.6.4.19           (törölve)

1.6.4.20           Azok a 2005. január 1-je előtt, a 2004. december 31-ig érvényes előírások szerint gyártott, hulladékok szállítására szolgáló, vákuummal üzemelő tankkonténerek, amelyek nem felelnek meg a 6.10.3.9 bekezdés 2005. január 1-jétől érvényes előírásainak, továbbra is használ­hatók.

1.6.4.21

1.6.4.29           (fenntartva)

1.6.4.30           A 2007. január 1-től érvényes tervezési előírásoknak nem megfelelő, de 2008. január 1-je előtt kiadott gyártási típus bizonyítvány szerint gyártott mobil tartányok, ill. UN MEG-konténerek továbbra is használhatók.

1.6.4.31           (törölve)

1.6.4.32           Ha egy tankkonténer tartánya már 2009. január 1-je előtt válaszfalakkal vagy hullámtörő lemezekkel legfeljebb 7500 liter űrtartalmú rekeszekre volt osztva, a 6.8.2.5.1 pont által előírt adatok között az űrtartalom adatát nem kell kiegészíteni az „S” szimbólummal mindaddig, amíg a 6.8.2.4.2 pont szerinti, következő időszakos vizsgálatot el nem végzik.

1.6.4.33           Azoknál a cseppfolyósított, ill. mélyhűtött, cseppfolyósított gázok szállítására szolgáló tankkonténereknél, amelyek megfelelnek az ADR gyártási követelményeinek, de amelyeket 2009. július 1-je előtt válaszfalakkal vagy hullámtörő lemezekkel 7500 liternél nagyobb űrtartalmú rekeszekre osztottak, a töltési fok – a 4.3.2.2.4 pont előírásától eltérően – a befogadóképesség 20%-ánál nagyobb és 80%-ánál kisebb is lehet.

1.6.4.34           (törölve)

1.6.4.35           (törölve)

1.6.4.36           (törölve)

1.6.4.37           Azok a 2012. január 1-je előtt gyártott mobil tartányok és MEG-konténerek, amelyek jelölése a 6.7.2.20.1, 6.7.3.16.1, 6.7.4.15.1, ill. 6.7.5.13.1 pont 2010. december 31-ig érvényes előírásainak megfelel, továbbra is használhatók, ha az ADR 2011. január 1-től érvényes, minden más követelményének megfelelnek, beleértve, a 6.7.2.20.1 g) pont szerint a tartánytáblán az „S” szimbólum feltüntetésére vonatkozó előírást, amennyiben a tartány, ill. tartánykamra hullámtörő lemezekkel legfeljebb 7500 l űrtartalmú rekeszekre van osztva.

1.6.4.38           (törölve)

1.6.4.39           Továbbra is használhatók azok a tankkonténerek és MEG-konténerek, amelyeket olyan, a gyártásukkor érvényes szabványok szerint terveztek és gyártottak (lásd a 6.8.2.6 és a 6.8.3.6 bekezdést), amelyek az ADR akkor érvényes előírásai szerint alkalmazhatók voltak, kivéve, ha ezt valamely különleges átmeneti előírás tiltja.

1.6.4.40           Azok a 2011. július 1-je előtt, a 6.8.2.3.3 bekezdés 2010. december 31-ig érvényes előírásai szerint gyártott tankkonténerek, amelyek a lángzár, ill. lángáthatolásgátló szerkezet helyzete tekintetében nem felelnek meg a 6.8.2.2.3 pont harmadik albekezdése előírásainak, továbbra is használhatók.

1.6.4.41           (törölve)

1.6.4.42           A 2013. július 1-je előtt, a 2012. december 31-ig érvényes követelmények szerint gyártott tankkonténerek, amelyek nem felelnek meg a 6.8.2.5.2, ill. a 6.8.3.5.6 pont 2013. január 1-jétől érvényes jelölési előírásainak, a 2013. július 1-je utáni következő időszakos vizsgálatig a 2012. december 31-ig érvényes követelmények szerinti jelölést is viselhetik.

1.6.4.43           A 2014. január 1-je előtt gyártott mobil tartányoknak és MEG-konténereknek a nyomás­csökkentő szerkezetek jelölése vonatkozásában nem kell megfelelniük a 6.7.2.13.1 pont f) alpontjának, a 6.7.3.9.1 pont e) alpontjának, a 6.7.4.8.1 pont e) alpontjának és a 6.7.5.6.1 pont d) alpontjának.

1.6.4.44           (törölve)

1.6.4.45           (törölve)

1.6.4.46           Azok a 2012. január 1-je előtt, a 2012. december 31-ig érvényes előírások szerint gyártott tankkonténerek, amelyek nem felelnek meg a 6.8.2.6 bekezdés EN 14432:2006 és EN 14433:2006 szabványokra vonatkozó 2011. január 1-től érvényes követelményeinek, továbbra is használhatók.

1.6.4.47           Azok a 2017. július 1-je előtt, a 2016. december 31-ig érvényes előírások szerint gyártott, mélyhűtött, cseppfolyósított gázok szállítására szolgáló tankkonténerek, amelyek nem felelnek meg a 6.8.3.4.10, a 6.8.3.4.11 és a 6.8.3.5.4 pontok 2017. január 1-től érvényes követelményeinek a 2017. július 1-jét követő első időszakos vizsgálatukig tovább használhatók. Addig a 4.3.3.5 bekezdés és az 5.4.1.2.2 pont d) alpontja előírásainak betartása céljából a tényleges megtartási időt a referencia megtartási idő figyelembevétele nélkül lehet becsülni.

1.6.4.48           Azok a 2017. július 1-je előtt, a 2016. december 31-ig érvényes előírások szerint gyártott tankkonténerek, amelyek nem felelnek meg a 6.8.2.1.23 pont 2017. január 1-től érvényes követelményeinek, továbbra is használhatók.

1.6.4.49           Azok a 2019. július 1-je előtt gyártott tankkonténerek, amelyek a 2018. december 31-ig érvényes előírások szerinti biztonsági szeleppel vannak ellátva, amelyek nem felelnek meg a 6.8.3.2.9 pont utolsó bekezdésében foglalt, a kialakításukra, ill. védelmükre vonatkozó, 2019. január 1-jétől érvényes követelményeknek, a 2021. január 1-je utáni első közbenső vagy időszakos vizsgálatukig tovább használhatók.

1.6.4.50           A 4.3.5 szakasz TU42 különleges előírása 2019. január 1-je előtt érvényes követelményeitől eltérően az alumíniumötvözetből gyártott tartányköpennyel rendelkező (beleértve azokat is, amelyekben védőbélés van) tankkonténerek, amelyeket 2019. január 1-je előtt olyan anyagok szállítására használtak, amelyek pH értéke kisebb, mint 5,0 vagy nagyobb, mint 8,0, az ilyen anyagok szállítására 2026. december 31-ig tovább használhatók.

1.6.4.51           Azok a 2019. július 1-je előtt, a 2018. december 31-ig érvényes előírások szerint gyártott tankkonténerek, amelyek nem felelnek meg a 6.8.2.2.10 pont 2019. január 1-től érvényes, a hasadótárcsa nyitónyomására vonatkozó követelményeinek, továbbra is használhatók.

1.6.4.52           Azok a 2019. július 1-je előtt, a 6.8.2.2.3 pont 2018. december 31-ig érvényes előírásai szerint gyártott tankkonténerek, amelyek nem felelnek meg a 6.8.2.2.3 pont 2019. január 1-től érvényes utolsó bekezdésének a légzőberendezés lángzárjára vonatkozó követel­ményének, továbbra is használhatók.

1.6.4.53           Azok a 2019. július 1-je előtt, a 2018. december 31-ig érvényes előírások szerint gyártott tankkonténerek, amelyek nem felelnek meg a 6.8.2.1.23 pontnak a tartányfenekek domborított részén lévő hegesztések ellenőrzésére vonatkozó, 2019. január 1-től érvényes követelményének, továbbra is használhatók.

1.6.4.54           Azok a 2019. július 1-je előtt, a 2018. december 31-ig érvényes előírások szerint gyártott tankkonténerek, amelyek nem felelnek meg a 6.8.2.2.11 pont 2019. január 1-től érvényes követelményeinek, továbbra is használhatók.

1.6.5                Járművek

1.6.5.1

1.6.5.2             (fenntartva)

1.6.5.3             (törölve)

1.6.5.4             (fenntartva)

1.6.5.5             Azok a 2003. január 1-je előtt forgalomba helyezett (vagy használatba vett) járművek, amelyeknek az elektromos berendezései nem felelnek meg a 9.2.2, a 9.3.7 vagy a 9.7.8 szakasz követelményeinek, de megfelelnek a 2001. június 30-ig érvényes előírásoknak, továbbra is használhatók.

1.6.5.6             (törölve)

1.6.5.7             Azok a kész (teljes) és befejezett járművek, amelyeket 2002. december 31-e előtt az ENSZ 105. sz. előírása[3]) 01. módosítása, ill. a 98/91/EK irányelv[4]) megfelelő előírásai szerint láttak el típusjóváhagyással, és nem felelnek meg a 9.2 fejezet előírásainak, de megfelelnek az alapjármű szerkezetére 2001. június 30-ig érvényes B.2 Függelék 220 100 – 220 540 szélzetszáma előírásainak, amennyiben 2003. július 1-je előtt helyezték először forgalomba (vagy vették használatba), továbbra is jóváhagyhatók, ill. használhatók.

1.6.5.8             Azok az EX/II és EX/III járművek, amelyeket első alkalommal 2005. július 1-je előtt hagytak jóvá, és megfelelnek a 9. rész 2004. december 31-ig érvényes előírásainak, de nem felelnek meg a 2005. január 1-jétől érvényes követelményeknek, továbbra is használhatók.

1.6.5.9             Azok a 2004. július 1-je előtt először forgalomba helyezett (vagy használatba vett, ahol a forgalomba helyezés nem kötelező), veszélyes áruk folyékony vagy olvasztott állapotban történő szállítására szolgáló, 3 m3-nél nagyobb befogadóképességű, rögzített tartányt hor­dozó járművek (tartányjárművek), amelyeknél a tartány próbanyomása 4 bar-nál kisebb, és nem felelnek meg a 9.7.5.2 bekezdés előírásainak, továbbra is használhatók.

1.6.5.10           A 9.1.3.5 bekezdés 2006. december 31-ig érvényes előírásainak, valamint a 2007. január 1-től 2008. december 31-ig érvényes előírásainak megfelelő formájú jóváhagyási igazolások továbbra is használhatók. A 9.1.3.5 bekezdés 2009. január 1-jétől 2014. december 31-ig érvényes előírásainak megfelelő formájú jóváhagyási igazolások továbbra is használhatók.

1.6.5.11           Azok a 2009. július 1-je előtt, a nemzeti előírások szerint gyártott és jóváhagyott MEMU-k, amelyek nem felelnek meg a gyártásra és a jóváhagyásra vonatkozó, 2009. január 1-től érvé­nyes követelményeknek, tovább használhatók azon ország(ok)ban, amely(ek)nek illetékes hatósága(i) engedélyezi(k).

1.6.5.12           Azok a 2012. április 1-je előtt forgalomba helyezett (vagy használatba vett) EX/III és FL járművek, amelyek villamos csatlakozásai nem felelnek meg a 9.2.2.6.3 pont követel­ményeinek, de megfelelnek a 2010. december 31-ig alkalmazható követelményeknek, továbbra is használhatók.

1.6.5.13           Azok az 1995. július 1-je előtt először forgalomba helyezett (vagy használatba vett, ha a forgalomba helyezés nem volt kötelező) pótkocsik, a melyek az ENSZ 13. sz. előírás 06 módosítási sorozatának megfelelő blokkolásgátló fékrendszerrel vannak ellátva, de nem felelnek meg az A kategória műszaki követelményeinek, továbbra is használhatók.

1.6.5.14           A 2013. július 1-je előtt, a 2012. december 31-ig érvényes ADR előírásai szerint jóváhagyott MEMU-k, amelyek nem felelnek meg a 6.12.3.1.2, ill. a 6.12.3.2.2 pont 2013. január 1-jétől érvényes követelményeinek, továbbra is használhatók.

1.6.5.15           A 9. rész előírásainak alkalmazását illetően a 2014. november 1-je előtt forgalomba helyezett (vagy használatba vett) járművek, amelyeket a 661/2009 EK rendelet[5]) által hatályon kívül helyezett irányelvek előírásai szerint hagytak jóvá, továbbra is használhatók.

1.6.5.16           Azok a 2018. április 1-je előtt forgalomba helyezett EX/II, EX/III, FL, OX és AT járművek, amelyek tüzelőanyag tartályát nem az ENSZ 34. sz. előírás szerint hagyták jóvá, továbbra is használhatók.

1.6.5.17           Azok a 2018. április 1-je előtt forgalomba helyezett (vagy használatba vett) járművek, amelyek nem felelnek meg a 9.2.2.8.5 pontnak vagy a 9.2.2.2.1 pont szerinti vezetékekre vonatkozóan az ISO 6722-1:2011 + Cor 01:2012 vagy az ISO 6722-2:2013 szabványnak, de megfelelnek a 2016. december 31-ig alkalmazható követelményeknek, továbbra is használhatók.

1.6.5.18           Azok a 2018. április 1-je előtt forgalomba helyezett (vagy használatba vett) járművek, amelyeket kifejezetten OX járműnek hagytak jóvá, továbbra is használhatók az UN 2015 tétel alá tartozó anyagok szállítására.

1.6.5.19           A 2018. április 1-je előtt forgalomba helyezett (vagy használatba vett), kifejezetten OX járműnek jóváhagyott járművek éves műszaki vizsgálatára vonatkozóan a 9. rész 2016. december 31-ig érvényes előírásai továbbra is alkalmazhatók.

1.6.5.20           A 9.1.3.5 bekezdés 2016. december 31-ig érvényes előírásainak megfelelő formájú jóvá­hagyási igazolások az OX járművekre továbbra is használhatók.

1.6.5.21           (törölve)

1.6.5.22           A 9.7.3 szakasz 2018. december 31-ig érvényes követelményei szerint, 2021. január 1-je előtt először forgalomba helyezett (vagy használatba vett, ahol a forgalomba helyezés nem kötelező) járművek, amelyek nem felelnek meg a 9.7.3 szakasz 2019. január 1-jétől érvényes követelményeinek, továbbra is használhatók.

1.6.6                7 osztály

1.6.6.1             Küldeménydarabok, amelyekhez a NAÜ „Előírások a radioaktív anyagok biztonságos szállítására” c. dokumentumának 1985. évi, 1985. évi, 1990-ben módosított, 1996. évi, 1996. évi, felülvizsgált, 1996. évi, 2003-ban módosított, 2005. évi, 2009. évi és 2012. évi kiadása szerint nem szükséges a küldeménydarab-minta illetékes hatóság általi engedélyezése

Azoknak a küldeménydaraboknak, amelyekhez nem szükséges a küldeménydarab-minta illetékes hatóság általi engedélyezése (engedményes küldeménydarabok, IP-1, IP-2 és IP-3, valamint A típusú küldeménydarabok) teljes mértékben meg kell felelniük az ADR követelményeinek, a következők kivételével:

 

a)     A NAÜ „Előírások a radioaktív anyagok biztonságos szállítására” 1985. évi vagy 1985. évi, 1990-ben módosított kiadása követelményeinek megfelelő küldeménydarabok:

i)   továbbra is szállíthatók, ha a 2003. december 31. előtt készítették elő szállításra, és az 1.6.6.3 bekezdés előírásainak megfelelnek, ha az vonatkozik rájuk; vagy

ii)  továbbra is használhatók, ha az összes következő feltételnek megfelelnek:

  úgy tervezték, hogy ne tartalmazzon urán-hexafluoridot;

  betartják az 1.7.3 szakasz vonatkozó követelményeit;

  betartják a 2.2.7 szakasz aktivitási határértékekre és besorolásra vonatkozó követelményeit;

  betartják az 1., a 3., a 4., az 5. és a 7. rész szállítás ellenőrzésére vonatkozó követelményeit;

  a csomagolóeszközt nem 2003. december 31-e után gyártották, ill. módosították;

b)  A NAÜ „Előírások a radioaktív anyagok biztonságos szállítására” 1996. évi, 1996. évi felülvizsgált, 1996. évi, 2003-ban módosított, 2005. évi, 2009. évi vagy 2012. évi kiadása övetelményeinek megfelelő küldeménydarabok:

i)   továbbra is szállíthatók, ha a 2025. december 31. előtt készítették elő szállításra, és az 1.6.6.3 bekezdés előírásainak megfelelnek, ha az vonatkozik rájuk; vagy

ii)  továbbra is használhatók, ha a következő feltételek mindegyikének megfelelnek:

  betartják az 1.7.3 szakasz vonatkozó követelményeit;

  betartják a 2.2.7 szakasz aktivitási határértékekre és besorolásra vonatkozó követelményeit;

  betartják az 1., a 3., a 4., az 5. és a 7. rész szállítás ellenőrzésére vonatkozó követelményeit;

  a csomagolóeszközt nem 2025. december 31-e után gyártották, ill. módosították.

1.6.6.2             Küldeménydarab-minták, amelyeket a NAÜ „Előírások a radioaktív anyagok biztonságos szállítására” c. dokumentumának 1985. évi, 1985. évi, 1990-ben módosított, 1996. évi, 1996. évi, felülvizsgált, 1996. évi, 2003-ban módosított, 2005. évi, 2009. évi és 2012. évi kiadásának előírásai szerint engedélyeztek.

1.6.6.2.1          Azoknak a küldeménydaraboknak, amelyekhez szükséges a küldeménydarab-minta illetékes hatóság általi engedélyezése, az ADR követelményeinek teljes mértékben meg kell felelniük a következők kivételével:

a)    azok a csomagolóeszközök, amelyeket a NAÜ „Előírások a radioaktív anyagok biztonságos szállítására” 1985. évi vagy 1985. évi, 1990-ben módosított kiadásának előírásai szerint az illetékes hatóság által engedélyezett küldeménydarab-mintának megfelelően gyártottak, továbbra is használhatók, ha aö összes következő feltételnek megfelelnek:

i)     a küldeménydarab-minta többoldalú engedélyezése szükséges;

ii)     betartják az 1.7.3 szakasz vonatkozó követelményeit;

iii)    betartják a 2.2.7 szakasz aktivitási határértékekre és besorolásra vonatkozó követelményeit;

iv)    betartják az 1., a 3., a 4., az 5. és a 7. rész szállítás ellenőrzésére vonatkozó követelményeit;

v)    (fenntartva);

b)    azok a csomagolóeszközök, amelyeket a NAÜ „Előírások a radioaktív anyagok biztonságos szállítására”1996. évi, 1996. évi (felülvizsgált), 1996. évi (2003-ban módosított), 2005. évi, 2009. évi vagy 2012. évi kiadása előírásai szerint az illetékes hatóság által engedélyezett küldeménydarab-mintának megfelelően gyártottak, továbbra is használhatók, ha az összes következő feltételnek megfelelnek:

i)     2025. december 31. után a küldeménydarab-minta többoldalú engedélyezése szükséges;

ii)     betartják az 1.7.3 szakasz vonatkozó követelményeit;

iii)    betartják a 2.2.7 szakasz aktivitási határértékekre és besorolásra vonatkozó követelményeit;

iv)    betartják az 1., a 3., a 4., az 5. és a 7. rész szállítás ellenőrzésére vonatkozó követelményeit.

1.6.6.2.2          A NAÜ „Előírások a radioaktív anyagok biztonságos szállítására” 1985. évi és 1985. évi (1990-ben) módosított kiadásának megfelelő külde­ménydarab-minta alapján új csomagolóeszköz gyártása nem engedélyezhető.

1.6.6.2.3          A NAÜ „Előírások a radioaktív anyagok biztonságos szállítására” 1996. évi, 1996. évi (felülvizsgált), 1996. évi (2003-ban módosított), 2005. évi és 2009. évi vagy 2012. évi kiadása előírásainak megfelelő küldeménydarab-minta alapján csomagolóeszköz új gyártása 2028. december 31. után nem engedélyezhető.

1.6.6.3             Küldeménydarabok, amelyek az ADR 2011. évi és 2013. évi kiadása (a NAÜ „Előírások a radioaktív anyagok biztonságos szállítására” 2009. évi kiadása) szerint a hasadó­anyagokra vonatkozó követelmények alól mentesülnek

Az olyan hasadóanyagot tartalmazó küldeménydarab, amely az ADR 2011. évi és 2013. évi kiadása 2.2.7.2.3.5 a) i) vagy iii) alpontja [a NAÜ „Előírá­sok a radioaktív anyagok biztonságos szállítására”, 2009. évi kiadás 417 bekezdés a) i) vagy iii) alpontja] szerint a „HASADÓ”-ként való besorolás alól mentesítve van és 2014. december 31-e előtt készítették elő a szállításra, továbbra is szállítható, valamint továbbra is nem hasadónak vagy hasadó-engedményesnek sorolható be, azzal a különbséggel, hogy az említett kiadások 2.2.7.2.3.5 pontja táblázatának küldeményre vonatkozó határértékei a járműre értendők. Az ilyen küldeményeket kizárólagos használat mellett kell szállítani.

1.6.6.4             Különleges formájú radioaktív anyagok, amelyeket a NAÜ „Előírások a radioaktív anyagok biztonságos szállítására” c. dokumentumának 1985. évi és 1985. évi (1990-ben módosított), 1996. évi, 1996. évi (felülvizsgált), 1996. évi (2003-ban módosított), 2005. évi, 2009. évi és 2012. évi kiadásának előírásai szerint engedélyeztek

Az olyan minta szerint gyártott különleges formájú radioaktív anyag, amelyre az illetékes hatóság a NAÜ „Előírások a radioaktív anyagok biztonságos szállítására” c. dokumentumának 1985. évi és 1985. évi (1990-ben módosított), 1996. évi, 1996. évi (felülvizsgált), 1996. évi (2003-ban módosított), 2005. évi, 2009. évi és 2012. évi kiadása előírásai szerint adott ki egyoldalú engedélyt, tovább használható, ha az megfelel az 1.7.3 szakasz vonatkozó előírásai szerinti kötelező irányítási rendszernek. Nem engedélyezett különleges formájú radioaktív anyag új gyártása olyan minta szerint, amelyre az illetékes hatóság a NAÜ „Előírások a radioaktív anyagok biztonságos szállítására” c. dokumentumának 1985. évi, vagy 1985. évi, 1990-ben módosított kiadása előírásai szerint adott ki egyoldalú engedélyt. 2025. december 31. után nem engedélyezhető különleges formájú radioaktív anyag új gyártása olyan minta szerint, amelyre az illetékes hatóság a NAÜ „Előírások a radioaktív anyagok biztonságos szállítására” az 1996. évi, 1996. évi, felülvizsgált, 1996. évi, 2003-ban módosított, 2005. évi, 2009. évi és 2012. évi kiadása előírásai szerint adott ki egyoldalú engedélyt.

 

 



[1])         A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) a CCC.1/Circ.3 számú körlevéllel kiadta „A meglévő IMO-típusú mobil tartányok és közúti tartányjárművek veszélyes áruk szállítására történő további használatára vonatkozó útmutatót” („Guidance on the Continued Use of Existing IMO Type Portable Tanks and Road Tank Vehicles for the Transport of Dangerous Goods”), amelynek szövege megtalálható az IMO honlapján: www.imo.org.

*  A magyar szöveg a szabványok címét a Magyar Szabványügyi Testület szabványkatalógusában szereplő fordításban közli. A szabványok szóhasználata esetenként jelentősen eltérhet az ADR szóhasználatától.

* A titkárság megjegyzése: Az ezen szakasz alapján elfogadott ideiglenes eltérések az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága honlapján (http://www.unece.org/trans/danger/danger.htm) megtekinthetők.

[2]) A nyilvántartó államnak a nemzetközi közúti forgalomban részt vevő gépjárműveken és pótkocsikon alkalmazott megkülönböztető jelzése, pl. a Közúti Közlekedésről szóló Genfi Egyezmény (1949) vagy a Közúti Közlekedésről szóló Bécsi Egyezmény (1968) szerint.

[3])    ENSZ 105. sz. előírás (Egységes feltételek a veszélyes áruk szállítására szánt járművek jóváhagyására a különleges szerkezeti jellemzők szempontjából).

[4])    Az Európai Parlament és a Tanács 1998. december 14-i 98/91/EK irányelve a veszélyes áruk közúti szállítására szánt gépjárművekről és pótkocsijaikról, valamint a gépjárművek és pótkocsijaik típusjóváhagyására vonatkozó 70/156/EGK irányelv módosításáról (lásd az EK Hivatalos Lapja L011 sz., 1999.01.16., 25-36 o.).

[5])    Az Európai Parlament és a Tanács 2009. július 13-i 661/2009/EK rendelete a gépjárművek, az ezekhez tervezett pótkocsik és rendszerek, alkatrészek, valamint önálló műszaki egységek általános biztonságára vonatkozó típus­jóváhagyási előírásokról (lásd az EK Hivatalos Lapja L200 sz., 2009. 7. 31., 1. o.).

[6])      A veszélyes áruk közúti szállításában rejlő kockázatok elemzéséhez általános útmutató található az UNECE Titkárságának honlapján (http://www.unece.org/trans/danger/danger.htm).

[7])    A hozzárendelés az anyagban rejlő veszélyes tulajdonságokon, a csomagolás típusán és a szállított mennyiségen alapul.

*      Magyarországon lásd a 2004. évi XCI. törvényt.

*      Magyarországon lásd a 30/2011. (IX. 22.) BM rendeletet.

 

[8]) INFCIRC/274/Rev.1,  IAEA, Vienna (1980)

[9])  INFCIRC/225/ Rev.5, IAEA, Vienna (2011).